Kopřivnická Tatra podle informací týdeníku Ekonom opět zvažuje návrat na trh osobních automobilů. Vedení firmy o tomto záměru veřejně neinformuje. Možná i proto, že o obnovení produkce osobních tatrovek se v minulosti několikrát mluvilo, ale nikdy z toho nic nebylo.

Podle neoficiálního zdroje z automobilky by tentokrát mělo jít o "pseudorepliky" staršího modelu. Byla by to dílenským způsobem vyrobená auta s moderním motorem a podvozkem od renomované automobilky. Po technické stránce mají být všestranně současná, ale s karoserií stylisticky odpovídající historickému modelu, patrně vozu T-600 Tatraplan. Prvotní iniciativa přitom nevznikla přímo v automobilce. Nápad pochází od prodejců luxusních aut, kteří by si tak chtěli doplnit sortiment a udělat reklamu. Bez automobilky to ovšem nejde, neboť design Tatraplanu je jejím duševním vlastnictvím. Kopřivnická továrna navíc vyrábí nákladní vozidla na základě individuálních požadavků, takže ve spolupráci s dodavateli agregátů a dalších dílů by obdobně zvládla i kusovou výrobu osobních automobilů.

Původní Tatraplan byl modelem střední třídy se vzduchem chlazeným čtyřválcem umístěným vzadu. Vyráběl se v letech 1948 až 1952, v posledním roce však nikoli v Kopřivnici, nýbrž v mladoboleslavské automobilce, kam byla montáž z rozhodnutí nadřízených orgánů převedena, aby Tatra mohla zvýšit produkci nákladních aut pro vojáky a velké stavby.

Vůz, který už není papalášský

Tatraplan je zajímavý proto, že má elegantnější a praktičtější tvary než průkopnické předválečné modely. Zároveň však jde o typickou aerodynamickou Tatru.

Na rozdíl od Tatry 603 či Tatry 613 je proudnicový Tatraplan tak starý, že si jej už téměř nikdo nespojuje s představiteli bývalého režimu, navíc se vyvážel i na Západ. Podle odhadu týdeníku Ekonom by se cena mohla pohybovat kolem 100 ti­síc eur (2,7 milionu korun). Také interiér "pseudo­repliky" by se nesl v retro duchu, celý vůz by však byl zkonstruován tak, aby splňoval veškeré bezpečnostní požadavky a mohl být přihlášen do běžného provozu. Výroba by se ročně pohybovala maximálně v desítkách kusů.

Tatra vyrábí nákladní auta podle individuálních přání. Zvládla by tak i kusovou výrobu osobních.

Zákazníky mají být movití Češi, kteří chtějí vlastnit něco jedinečného a jsou vlastenci. Náklonnost tuzemských motoristů ke značce potvrzuje skutečnost, že ačkoli výroba osobních automobilů Tatra skončila v roce 1999, na tuzemských silnicích jich v poslední době přibývá. Lidé si je vozí ze zahraničí. Jak vyplývá ze statistiky Svazu dovozců automobilů, v českém registru se počet osobních vozů Tatra od počátku roku do konce září zvýšil o 82 kusů na 5175 kusů. Na jejich renovacích si založila úspěšný byznys řada lidí z Kopřivnice a okolí. O popularitě Tatry svědčí i to, že na základě hlasování veřejnosti získala titul "Česká značka 2016".

Část novodobých Tatraplanů by využila také automobilka a s ní spřízněné firmy. "Je to ale zatím hudba budoucnosti," reagoval na přímý dotaz ekonomický ředitel Tatry Radek Strouhal s tím, že donedávna musela firma řešit existenční otázky, takže na podobné projekty nebyl čas. Podle zdroje týdeníku Ekonom by rozhodnutí mohlo padnout v prvním pololetí příštího roku. Vývoj a homologace nového osobního auta přitom obvykle trvají tři až pět let.

Tři motoristická muzea vedle sebe

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-65538530-tatra-zvazuje-navrat-na-trh-osobnich-aut-chce-oprasit-tatraplan