Prodejci automobilů Hyundai z celé Evropy se 17. listopadu sjeli do Nošovic. V areálu slezské automobilky si mohli prostudovat několik exemplářů nové generace vozů Hyundai i30 a srovnat je s předchozím modelem.
Sériovou výrobu základní karosářské verze (což je pětidveřový hatchback) třetí generace typu i30 spustí firma 15. prosince. Novinka, jež měla výstavní premiéru na podzimním pařížském autosalonu a konkuruje například vozu VW Golf, přijde do prodeje počátkem roku 2017.
Jak uvádí Petr Vaněk, ředitel PR a tiskový mluvčí nošovické automobilky, náběh vyspělejšího modelu montážní linku nezpomalí. "Protože nám pravidelná zimní odstávka začíná 23. prosince, letos zhotovíme jen několik set aut nové generace, v příštím roce se však výroba rozjede naplno," dodává.
Hlavní designér Peter Schreyer při podzimní prezentaci uvedl, že nová i30 bude mít i další verze. "Při vývoji jsme se nezaměřovali na jednoho zákazníka, spíše jsme měli představu široké škály," vysvětlil Schreyer. Všechny varianty pro evropské trhy se přitom budou opět vyrábět v Česku.
Pro příští rok je zatím potvrzený kombík. Další vůz z rodiny i30 má mít sportovní rysy a vytvoří základ pro závodní auto. Firma o třetí variantě oficiálně neinformuje, ale protože po předchozím třídveřovém modelu nebyla na trhu dostatečná poptávka, dostane nový sportovní vůz patrně pětidveřovou karoserii typu fastback.
Automobily řady i30 jsou klíčovým modelem značky pro Evropu, v nošovickém výrobním závodě však hrají prim sportovně-užitková vozidla Tucson. Na ně již připadá téměř 70 procent produkce. Tucson je třetím nejprodávanějším SUV na světě a Hyundai tento svůj model vyrábí na několika místech: v čínském závodě výhradně pro Čínu, v korejském pro Koreu a část světa, v Nošovicích pro Evropu a zbylou část světa, především pro Austrálii, Izrael, Turecko, sever Afriky, Mexiko a Rusko.
Řada i30 je hlavním modelem značky v Evropě, Nošovice však živí globální SUV Tucson.
Před propadem kurzu rublu bývala Ruská federace třetím nejdůležitějším odběratelem aut z Nošovic. Nyní již z první desítky zákazníků vypadla, ale korejská centrála skupiny Hyundai rozhodla, že automobily Tucson z Nošovic se budou prodávat na Blízkém východě. "Co jsme ztratili v Rusku, to jsme získali v zemích, jako jsou Saúdská Arábie, Katar, Kuvajt, Bahrajn, Spojené arabské emiráty či Libanon," vysvětluje mluvčí závodu Petr Vaněk.
Auta, která by doma jezdit nemohla
Pro firmu je výhodné, že arabští zákazníci požadují drahou výbavu. Do blízkovýchodních států začala firma dodávat také mimořádně výkonný Tucson s benzinovým motorem o objemu 2,4 litru. "Z hlediska emisí splňuje jen zhruba normu Euro 2, nemohl by se prodávat v Evropě, Austrálii či v USA, ale arabští zákazníci takový vůz vyžadují, přičemž je plně v souladu s tamějšími předpisy," podotýká Vaněk.
Díky tomu, že skupina Hyundai prodává auta po celém světě, dokáže naplnit kapacitu svých 18 výrobních závodů i tehdy, když nějaké trhy postihnou dočasné potíže. To se projevilo v době finanční krize, kdy český závod nemusel propouštět ani omezovat produkci. Původně plánovaná roční kapacita nošovické továrny byla 300 tisíc aut, loni jich vyrobila přes 342 tisíc a letos jich bude 350 tisíc. Zejména zájem o model Tucson je tak velký, že podnik letos vyráběl i o všech podzimních státních svátcích. Vyrobit první milion aut trvalo nošovickému závodu 54 měsíců, druhý zvládl za 37 měsíců (této hranice dosáhl letos v červnu). Třetí milion má trvat něco přes třicet měsíců. Hranice tří milionů vyrobených aut by tedy měl nošovický závod dosáhnout na přelomu let 2018/2019.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 30 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později