Kdyby nebylo kombinace Evropské unie a Londýna, možná by se Hynek Martinec nestal tak úspěšným malířem, jakým dnes je. Patří ke generaci, která se po sametové revoluci rozjela studovat do zahraničí. Když přišla možnost požádat o stáž, vybral si Mekku současného umění − metropoli na Temži. "Dostal jsem peníze od Evropské unie, abych mohl vidět sbírky," vzpomíná pětatřicetiletý Martinec, rodák z Broumova. "Strávil jsem půl roku v muzeích. Fascinovalo mě, co je tu všechno dostupné. Mohl jsem chodit po sbírkách a konfrontovat svoje díla."
Martinec žil nějaký čas v Paříži a New Yorku, ale usadil se nakonec v Londýně. Paříž je podle něj pro současné umění mrtvé město. Narazil v ní také na předsudky, se kterými se lidé z nových členských zemí unie potýkají v západní Evropě. "Musel bych tam strávit 30 let života, a stejně bych nikdy nemluvil tak francouzsky, abych zapadl," říká. V Paříži mu známý půjčil ateliér, v němž začínající Martinec namaloval hyperrealistický portrét své přítelkyně Zuzany. V roce 2007 s ním v Londýně vyhrál první cenu v prestižní soutěži pro mladé umělce.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



