Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Kia Optima 1.7 CRDi
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1685 ccm
Výkon: 104 kW (141 k)
Toč. moment: 340 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Max. rychlost: 230 km/h
Komb. spotřeba: 4,4 l / 100 km
Rozměry: 4855 x 1860 x 1465 mm
Hmotnost: 1605 kg
Cena: 739 980 Kč
Auto prošlo faceliftem, který přinesl změny povrchového designu a lepší nabídku výbavy. Pro Optimu ale vždy platilo, že jde o nápadnější vůz se zajímavě tvarovaným bočním profilem i přídí. Auto nově dostalo výraznější světlomety i nová brzdová světla vzadu. Model se ale bude muset snažit o dost víc, aby se jeho prodeje zlepšily. Vzhledem k 26 udaným kusům za celý loňský rok je totiž zatím Optima na českých silnicích opravdovým exotem.
Přitom fakt, že se nemá za co stydět, odhaluje i povedený interiér. U něj silně záleží na tom, jakou výbavu budoucí majitel zvolí. Testovaný vůz přijel v top provedení Premium, které zahrnuje drtivou většinu všech prvků, co se k vozu nabízejí. Kromě kůže na sedadlech i volantu a páce automatu je tak k dispozici třeba vyhřívání na všech sedadlech a chlazení na předních místech. Samozřejmostí je i navigace s osmipalcovou dotykovou obrazovkou. Z příplatků Ekonom doporučuje balíček nazvaný Paket Tech za 55 tisíc korun, který vozu dodává sadu technologické výbavy včetně adaptivního tempomatu, elektricky nastavitelných tlumičů a systému autonomního brzdění.
Z hlediska prostornosti patří Kia Optima mezi špičku ve své kategorii. Díky rozvoru náprav přes 2,8 metru poskytuje místo na zadních sedadlech jako některé vozy ve vyšší střední třídě, což je příjemný bonus. Díky tomu se mohou čtyři vysocí lidé těšit na pohodlné svezení. Škoda jen, že jsou přední sedadla posazena poměrně vysoko. Jednak se hůř hledá pozice za volantem a také se nedostává příliš mnoho prostoru nad hlavou. O něj řidič a spolujezdec ještě částečně přijdou, když je ve voze nainstalované příplatkové panoramatické střešní okno za 30 tisíc korun. Kufr s kapacitou 510 litrů je také dostatečně prostorný, je ale nutné mít na paměti, že jde o sedan, a tudíž se nehodí k převážení větších předmětů. Prodeje Optimy kvůli chybějící verzi kombi silně trpěly. To by se ale mělo teď změnit, letos na český trh už nová praktičtější verze dorazí.
Druhým zásadním problémem, který tlumí zájem o jinak zajímavý sedan, je fakt, že se Optima nabízí pouze s jediným motorem. Vznětový čtyřválec 1.7 CRDi je přitom na danou kategorii překvapivě malý a také poměrně slabý. Nabízí totiž výkon 141 koní a točivý moment 340 Nm. Jistě, konkurence vybavuje svá auta podobnými motory, jenže má v nabídce i celou řadu silnějších jednotek, včetně benzinových. A to ještě nepadla řeč o možnostech pohonu všech kol. To vše bohužel Optimě chybí, výběr je jen mezi manuální převodovkou a sedmistupňovým dvouspojkovým automatem, s nímž Ekonom vůz testoval.
Prohlédněte si výbavu Kii Optima
Převodovce se musí přiznat, že laxnost motoru umí dobře zamaskovat svým hbitým řazením. Přesto je verze s automatem při akceleraci o celou sekundu pomalejší než s manuální převodovkou. Diesel rozhodně není připraven na velké spěchání, protože nad středními otáčkami nenachází už žádnou sílu, kterou by mohl přispět. Proto je lepší nenutit automat do sportovního režimu ani nevyužívat páčky pro řazení pod volantem. Motor je tahoun pro klidnou jízdu, při které se odvděčí velmi dobrou spotřebou. Tabulkových 4,4 litru nafty na 100 kilometrů je utopická hodnota, ale 5,8 litru, které auto předvádělo při běžném cestování mimo město, zní také dobře. Díky 70 litrům v nádrži má pak vůz i velmi dobrý dojezd.
Klidnému svezení přeje i podvozek naladěný víc na komfortní notu. Kvalitní je také odhlučnění. Auto dobře filtruje nerovnosti, a to i když ho majitel vybaví většími disky s nižšími pneumatikami. Optima by se tak mohla líbit všem, kteří potřebují často cestovat na dlouhé vzdálenosti a chtějí si užít relativní luxus za rozumnou cenu. Zájemci s rodinou si ale nejspíš počkají na praktičtější kombík.
Slovenské poučení pro české politiky: V ohrožení je Babiš i celá česká levice - čtěte ZDE
Pozor na drahé dárky od vzdálených příbuzných. Vztahuje se na ně daň - čtěte ZDE
Objednejte si nový Ekonom přes SMS. Číslo je ke stažení také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.