Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Každý řidič a majitel automobilu žije v ohrožení. Dojde-li k nehodě, musí se od prvního okamžiku správně rozhodovat, aby se domohl toho, na co má právo. Začíná to hned využitím asistenčních a odtahových služeb. Jak upozorňuje Oldřich Vaníček, prezident ÚAMK a právník, proplácení nákladů za tyto služby se v poslední době stalo častým předmětem sporů mezi motoristy a pojišťovnami.

V případě povinného ručení platí, že poškozený má nárok na takový servis, jaký by využil, kdyby si jej hradil ze svého. Vaníček proto doporučuje, aby poškozený využil tu asistenční službu, jejíž pomoc má sjednanou se svým pojistitelem. A pokud to z nějakého důvodu není možné, měl by se obrátit na asistenční služby obecně uznávané, například ABA.

Účastníci havárie jednají ve stresu. Toho často zneužívají různé nehodové služby, které rychle dorazí a nabízejí všestrannou pomoc. Nikdo však není povinen využít asistenci kohokoliv, kdo přijede k nehodě a vnucuje své služby. Takové firmy si často fakturují mnohem vyšší ceny než ty, s nimiž mají smlouvu pojišťovací společnosti. Pojišťovny pak tyto náklady proplácejí jen do výše, kterou považují za obvyklou. Má-li tedy motorista jakoukoliv pochybnost, měl by zavolat na zákaznickou linku své pojišťovny a poptat se, jak postupovat, aby likvidace škody – včetně nákladů na odtahovou službu – byla bezproblémová.

Z havarijního, nebo povinného?

Pokud má poškozený sjednané oba druhy pojištění, musí se po nehodě rozhodnout, zda nahlásí škodu své pojišťovně v rámci havarijního pojištění, nebo ji uplatní u pojišťovny viníka z jeho povinného ručení (kdyby však stejnou škodu nárokoval dvakrát, šlo by o pojistný podvod). V tom prvním případě se následně vlastní pojišťovací ústav vyrovná s pojišťovnou, u které byl pojištěn viník. Výběr je opět nejlepší předem konzultovat, protože oba postupy mají své výhody a nevýhody.

Pojišťovny nyní nabízí například takzvané GAP připojištění, které klientovi předem určenou dobu (obvykle maximálně do pěti let) garantuje úhradu až do výše původní ceny vozu. Stál-li například 400 tisíc a po roce byl zničen, dostane klient 400 tisíc, ačkoliv reálná hodnota rok starého auta na trhu by byla mnohem nižší. GAP připojištění si lze sjednat i při nákupu ojetých aut, ale obvykle jen do věku dvou či tří let.

obalka Ekonom 2016 10* Jaké výhody a nevýhody má při nehodě využití havarijního pojištění a povinného ručení?

* Jaké jsou jiné možnosti, jak se vypořádat s nehodou?

* Jak uzavírat havarijní pojištění, co dělat při nehodě a kdy je třeba volat policii?

Odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom

Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. Číslo je ke stažení také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

Související