Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Německý podnikatel Robert Bosch říkal: "Neplatím zaměstnance dobře, protože jsem bohatý. Jsem bohatý, protože zaměstnance dobře platím."

Robert Bosch vyráběl první moderní zapalovací svíčky a jako první také nabídl celý systém elektroinstalace – automobilové baterie, generátory, světla, startéry, stěrače a podobně. Není divu, že dnes se u nás jeho heslem řídí hlavně automobilky. Je to jediná cesta, jak přilákat a udržet zručné a spolehlivé lidi.

V nošovické továrně společnosti Hyundai vzrostou od začátku února mzdy o více než osm procent. Nejběžnější růst by měl, při zahrnutí všech příplatků a bonusů, činit u dělníků 1700 korun.

Průměrný hrubý měsíční příjem dělníka přitom loni v automobilce přesáhl 33 tisíc korun. Byl tedy vysoko nad celkovým průměrem Moravskoslezského kraje, který dosahoval necelých 24 tisíc korun.

Na tuzemské poměry platí velmi dobře i ostatní automobilky. Ve Škodě Auto je průměrná hrubá mzda na dělnických pozicích zatím přibližně 34 tisíc korun, v kolínské TPCA zhruba 30 600 Kč. Dá se přitom předpokládat další zvyšování, protože zaměstnanci mohou poukazovat nejen na dosahované firemní zisky, ale také na platy kolegů v sesterských závodech například na Slovensku.

V době, kdy dorůstá generace studentů, kteří celý život dávali ostentativně najevo odpor k jakékoli technice a manuální práci, je přiměřené zvyšování mezd jedinou cestou, jak si na trhu udržet konkurenceschopnost, neboť práce u linek na výrobu automobilů je psychicky i fyzicky náročná.

Zároveň platí, že tuto práci nemůže zastávat kdokoli. Lidé na montážní lince se musí umět domluvit s kolegy, musí přesně rozumět pokynům šéfa, chápat obsah školení, chovat se zodpovědně a dodržovat standardní kulturu. V České republice působící automobilky se proto ani v budoucnu nebudou moci spoléhat na masivní dovoz pracovní síly ze zahraničí.

Jedním z hlavních důvodů, proč do středoevropských zemí vstoupilo tolik automobilových investorů, ostatně byla "neproblematičnost" zdejších pracovníků. Tuto zásadní konkurenční výhodu si zdejší automobilky nutně potřebují udržet. Nicméně mohou oprávněně požadovat, aby v celkových mzdách rostl podíl zásluhové složky a firmě tak zůstala možnost pružně reagovat na aktuální hospodářský vývoj.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-65171750-automobilky-budou-muset-lidem-pridat-mely-by-si-ale-nechat-zalozni-plan