Lexus RX 450h
Motor: zážehový atmosférický šestiválec + 2x elektromotor
Objem: 3456 ccm
Výkon: 223 kW (313 k)
Toč. moment: 335 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,7 s
Max. rychlost: 200 km/h
Komb. spotřeba: 5,2 l / 100 km
Rozměry: 4890 x 1895 x 1690 mm
Cena: 1 630 000 korun bez DPH
Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Japonský Lexus je zakladatelem kategorie velkých luxusních SUV s hybridním pohonem. Aktuálně vstoupil do čtvrté generace, která na přelomu roku přijela také na český trh. Z poměrně přívětivě se tvářícího vozu se alespoň z hlediska designu stal agresor.
Nápadná rozšklebená maska chladiče orámovaná velkými chromovými lištami a doplněná o moderně tvarované světlomety s LED pro denní svícení dává vozu výraz, jako kdyby si chtěl ostatní účastníky silničního provozu dát k večeři. Zkosení zadního okénka má teď auto víc přiblížit k vozům SUV-kupé, jako je třeba BMW X6. Lexus tak chce očividně lákat za svůj volant i mladší řidiče.
Ať už ale do kabiny usedne kdokoliv, bude ohromen luxusem, který toto SUV nabízí. Zejména pak v top výbavě Luxury, ve které auto přijelo k testu. Kombinace světlé kůže na rozměrných sedadlech vybavených vyhříváním i chlazením spolu s tmavou kůží na palubní desce a hnědým dřevem dělají z kabiny exkluzivní místo k pobývání. Na palubní desce, jejíž středový panel je prakticky nakloněn směrem k řidiči, je sice více plastů, ale to dojmu neubírá. Dřevo je totiž i na volantu.
Součástí vyšších výbav je i gigantický displej zábavního systému. Má úhlopříčku 12,3 palce, takže na něm lze zobrazit údaje z navigace spolu třeba s volbou rádia nebo nastavení auta. Ukazuje také chování hybridního soustrojí. Vše se ovládá pomocí voliče, který vzdáleně připomíná počítačovou myš. Občas je ovšem obtížné strefit se do správné položky, zejména pak za jízdy.
Auto oproti minulé generaci narostlo na délku o významných 12 centimetrů. To se projevilo v kabině, která je nyní znatelně prostornější, zejména pak v podélném směru. Vděční budou hlavně na zadních sedadlech. Větší je také kufr. Dovnitř se samozřejmě dostává pomocí elektricky výklopných pátých dveří. Ve výbavě Luxury jsou pak zahrnuty také elektricky sklopné opěrky ve druhé řadě sedadel. Posádka se tak příliš namáhat nemusí.
Lexus RX se v Česku nabízí ve dvou verzích. S benzinovým přeplňovaným čtyřválcem a s hybridem kombinujícím atmosférický zážehový šestiválec se dvěma elektromotory. Každý z nich pohání jednu nápravu, auto je proto 4x4, aniž by muselo používat mezinápravovou spojku nebo diferenciál. To šetří hmotnost i prostor.
Jsou tu ovšem navíc baterie. Auto tak zvládne ujet okolo dvou až tří kilometrů čistě na elektřinu, a to až do rychlosti 60 km/h. Hybrid proto řidič využije hlavně v dopravní špičce, kde bude auto jezdit tiše a zadarmo. Elektřina se do vozu dostává jen rekuperací kinetické energie při brzdění nebo chodu spalovacího motoru. Ve městě se dá jezdit za osm litrů benzinu na 100 kilometrů.
Prohlédněte si výbavu Lexusu RX
Mimo město už hybrid k úspoře neposlouží. Spíše jej využijete jako silný stroj. Kombinovaný výkon, který tři motory odevzdávají, je totiž velmi pěkných 313 koní. To pak dobrou dynamikou oplývá i přes dvě tuny těžké SUV. Stovku pokoří za 7,7 sekundy. Chování se odvíjí hlavně od zvoleného jízdního režimu. Mód EV znamená prioritu pro elektromotory, mód Sport pak maximální zapojení systému a pohon všech kol.
Bezstupňová automatická převodovka také mění své chování. Může nechávat motor v nízkých otáčkách, nebo ho naopak poslat do vysokých a pak jej tam držet. To už se dostavuje trochu vyšší hluk při akceleraci. Naštěstí je kabina vozu velmi dobře izolovaná, takže motor neruší. V případě využívání takové síly si už ale auto řekne o větší porci paliva. Bývá obvykle okolo 11 litrů benzinu na 100 kilometrů, podobná spotřeba se objevuje i při cestách po dálnici.
I přesto, že hybridní pohon nepřináší tolik výhod při cestování na dálnici, lze RX na dlouhé trasy jen doporučit. Velmi komfortně nastavené tlumiče, ticho a klid dostanou celou posádku vozu do pohody. I po stovkách kilometrů tak bude z vozu vystupovat jen málo unavená. Vzhledem k tomu, jaký luxus toto auto nabízí, se pak není možné divit vyšší pořizovací ceně. Základní hybrid pořídíte za 1,6 milionu korun, ale model Luxury se všemi "hračkami" stojí bohatě přes dva.