Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Platnost tohoto přísloví se ukázala v případě připraveného nástupce Škody Roomster, který se měl montovat v Polsku společně s modelem VW Caddy. K hlavním důvodům, proč byl celý projekt na poslední chvíli zrušen, patří vytíženost polského závodu a obava vedení koncernu Volkswagen, že nový Roomster by přetahoval zákazníky značce VW.
Naposledy se něco podobného stalo na začátku 90. let. Tehdy se do výroby nedostalo několik variant odvozených od modelu Favorit (čtyřdveřový sedan, třídveřové kupé, levnější verze základního Favoritu a několik užitkových modifikací).
Na druhou stranu po vstupu koncernu VW do Škody započala příprava nové modelové řady Octavia, což bylo pro posílení pozice značky na evropském trhu klíčové, a zvláště Favorit s karosérií sedan by Octaviím příliš konkuroval.
Ani zrušení nástupce osobního vozu Škoda Roomster teď ovšem není velká škoda. Móda "víceúčelových automobilů" (MPV) dohasíná a zákazníci Škody mají na výběr dostatečné množství modelů s karosérií kombi, které mohou osobního Roomstera nahradit. Problémem ale je, že od nového Roomsteru měly být odvozeny užitkové verze. Auta pro řemeslníky budou Škodě v dalších letech citelně chybět: pro každou firmu je výhodné, když si může osobní i "dodávková" vozidla kupovat u stejného prodejce.
Mladoboleslavská společnost by přitom dokázala v relativně krátké době přijít s vlastní konstrukcí lehkého užitkového automobilu. Jenže nemá žádnou továrnu, kde by jej mohla vyrábět.
Hlavní mladoboleslavský závod se už prakticky nedá rozšiřovat, brání tomu nedostatek prostoru. Kvasiny se zase dostávají na hranu možností z hlediska pracovních sil, neboť stojí v podhůří Orlických hor, kde široko daleko neleží žádné velké město. A závod ve Vrchlabí byl přestavěn na výrobu automatických převodovek.
Rovněž příklad bratislavského minivozu Citigo přitom ukazuje, že výroba škodovek patří do Česka. Aby byl totiž jakýkoli model úspěšný, nutně potřebuje, aby byl v prvé řadě úspěšný na domácím trhu. Domácím trhem značky Škoda je Česká republika, ale vzhledem k vývoji kurzu české koruny se dovoz ze Slovenska příliš prodražuje. A do budoucna navíc není jisté, zda se vedení koncernu VW k výrobě škodovek ve slovenském závodě VW nezachová úplně stejně, jako se zachovalo k připravené výrobě Roomsteru v Polsku.
Před novým šéfem Škody proto stojí otázka, zda by si firma neměla pořídit v Česku další montážní linku – buď opět do Vrchlabí, nebo do některé průmyslové zóny v krajích s relativně vysokou nezaměstnaností.