Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Co všechno aplikace dokážou, si můžeme ukázat na příkladu věčného města Říma, které je tradičně jedním z nejnavštěvovanějších měst světa a v Evropě mu patří třetí příčka po Londýně a Paříži. Podle římské centrály cestovního ruchu přijelo do města v loňském roce 13 milionů turistů, což je meziroční nárůst o 5 procent, stejně tak se zvýšil počet strávených nocí, který se zastavil na hranici 30 milionů.

Příští rok ovšem budou tato čísla výrazně překonána, neboť papež František vyhlásil na rok 2016 Svatý rok Božího milosrdenství, který vlastně začal již letos 8. prosince při svátku Neposkvrněného početí a skončí příští rok v listopadu při svátku Krista Krále. Očekává se, že Svatý rok do Říma přivede na 25 milionů turistů. V přelidněném městě tak budou chytří pomocníci v našich telefonech ještě důležitější.

Z mapy do reality

Podle římské radnice zažívá využití moderních aplikací při návštěvě italské metropole v posledních letech obrovský boom. Ostatně rovnou pětinu turistů tvoří Američané, kteří jsou ve využití aplikací tradičně na předním místě. Především ubytování individuální klientely se dnes kompletně zařizuje přes bookingové aplikace a razantním tempem roste také on-line výběr a prověřování restaurací, které výrazným způsobem zlepšuje gastronomické služby. Restaurace na turistických místech byly po desetiletí zvyklé na stálý přísun turistů, za který vděčily výhradně své lokaci, ale od zavedení uživatelských recenzí už pouhá lokace nestačí, neboť hodnocení jejich kvality gastronomie i servisu je všem lehce dostupné.

Čtyři miliony návštěvníků

Stačí jen otevřít mapu Googlu a rozkliknout si dotyčnou restauraci - a hned má člověk k dispozici hodnocení podniku na škále od jedné do pěti hvězdiček a při dalším kliknutí na recenze si může přečíst, co se hostům na restauraci líbí či co doporučují ochutnat. Stejně jako restaurace si na mapě můžeme prověřit také památky - opět zde nechybí hodnocení ostatních turistů, mnohem cennější je ovšem graf ukazující, jak se mění návštěvnost dotyčné památky během dne a týdne, díky čemuž je možné vyhnout se těm největším davům.

Překlad všeho druhu

Výběr a přísun informací o samotné destinaci začínají už před odjezdem. Při koupi letenky přes internet prostřednictvím gmailové adresy mohou turisté využít tzv. chytré karty, která obsahuje nejen informace o letišti a samotném letu, ale také základní informace o cílové destinaci, včetně předpovědi počasí, měnového kurzu a seznamu doporučených míst k návštěvě. Nechybějí ani základní fráze v daném jazyce, jenže ty přebíjejí modernější komunikační služby, jako jsou překladače psaných textů či mluvené řeči, které v současné době patří mezi nejrychleji se rozvíjející aplikace. A protože Římané stále moc nemluví anglicky, jsou tyto služby vítané. Turisté je mohou využít při návštěvě rodinných restaurací ve čtvrti Trastevere, kam se chodí na typickou římskou kuchyni, třeba na zadělávané dršťky s parmezánem.

Bohaté firmy platí

Na rekordní počet turistů se připravuje také římská radnice, která rok 2015 zasvětila opravám největších památek města. Pod lešením se tak ocitlo jak slavné Koloseum, tak například legendární fontána di Trevi, jedna z nejkrásnějších památek ve městě, kterou proslavil italský režisér Federico Fellini, který zde natočil slavnou scénu nočního koupání ve filmu La Dolce Vita. A pod lešením jsou také Španělské schody, na nichž si zase zahrála Audrey Hepburnová v Prázdninách v Římě.

Opravy všech zmíněných památek z velké části financuje soukromý sektor - opravu fontány za 70 milionů korun zaplatila módní značka Fendi, dnes součást kolosu LVMH. Na rekonstrukci Kolosea zase poslala téměř 700 milionů korun obuvnická značka Tod's a rekonstrukci Španělských schodů financuje zlatnická značka Bulgari s příspěvkem kolem 40 milionů korun.

Související