Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Jenže radnice z toho příliš peněz nevidí, a tak se zastupitelé pod vedením primátora Raduana Nwelatiho (ODS) rozhodli razantně zvýšit daň z nemovitostí. Pro majitele bytů prý půjde o stokoruny, pro majitele domů a malé firmy většinou o tisícikoruny.

Zásadní dopady má ovšem změna pro velké podniky, hlavně pro Škodu Auto. Výroba automobilů potřebuje sama o sobě vždy hodně místa a mladoboleslavská automobilka byla navíc koncem 50. let velkoryse projektována tak, aby v ní mohli v případě požáru či bombardování snadno zasahovat záchranáři.

Už hlavní areál je tedy nezvykle rozlehlý, se širokými bulváry mezi jednotlivými halami. A k tomu má firma po městě také další budovy, hlavně vývojové centrum. Škoda loni odvedla na dani z nemovitosti městu přibližně 44 milionů korun, podle nové úpravy to bude dvakrát tolik. Není divu, že se jí takové skokové zvýšení nelíbí.

Automobilka přitom podporuje mladoboleslavský sport, kulturu, vzdělávání a další akce. Její vedení se zlobí, že zastupitelé přijali změnu na poslední chvíli, bez diskuse či konzultací. Pravicová městská koalice (ODS, TOP 09, ANO a Volba pro Mladou Boleslav) však tvrdí, že jde o jedinou daň, kterou město může přímo ovlivňovat, a konzultace se Škodou by neměla smysl, neboť firma by jen opakovala, že se zvýšením daně zásadně nesouhlasí.

Je otázka, zda město činí moudře, když si pro pár desítek milionů korun znepřátelí největšího místního zaměstnavatele. Na druhé straně tato částka Škodu určitě nepoloží. A ti pracovníci automobilky, kterým se rozhodnutí současné koalice a způsob jejího hospodaření nelíbí, mají velice reálnou možnost si příště zvolit někoho jiného.

Související