Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

BMW 750Ld xDrive

Motor: vznětový 3x přeplňovaný šestiválec
Objem: 2993 ccm
Výkon: 280 kW (381 k)
Toč. moment: 740 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 6,4 l / 100 km
Rozměry: 5215 x 1902 x 1486 mm
Cena: 2 784 600 korun

Už letos na podzim nahradí aktuální generaci top manažerského sedanu BMW 7 nový model. Vůz vyráběný od roku 2008 (generace F01/F02) se však loučí patřičně luxusním večírkem.

Ekonom k poslednímu testu dostal jeho prodlouženou verzi s extrémně silným naftovým šestiválcem, a to jen krátce poté, co se vrátila z karlovarského filmového festivalu, kde sloužila jako VIP shuttle pro světoznámé herce.

Prodloužená "sedmička" je bezesporu úctyhodné auto. Minimálně svými rozměry. Sedan s rozvorem nataženým na 3210 milimetrů (standardní řada 7 má 3070 mm) měří na délku přes 5,21 metru. Navíc je i poměrně široký, takže se neztratí ani na přeplněném parkovišti. Typický design přídě s maskou chladiče, které milovníci mnichovských vozů přezdívají "ledvinky", je historickým odkazem na předchůdce. Řada 7 se totiž vyrábí od roku 1977, aktuálně jde už o pátou generaci.

V interiéru s naprostou samozřejmostí čeká na posádku luxusní prostředí, což prozrazují už třeba dveře s elektrickým dovíráním. V testovaném kusu byla příjemná kombinace světlé kůže s černou, což ještě zvětšovalo optický dojem z kabiny. Nejvíce pozornosti je v případě prodloužené varianty věnováno pasažérům na zadních místech. Předpokládá se, že majitel bude sedět na klasickém místě vpravo vzadu. Proto jsou i zadní sedadla polohovatelná.

Ze zadního místa lze dokonce odsunout i sedadlo předního spolujezdce, aby měl důležitý cestující vzadu ještě více místa pro nohy. Těžko si ale představit, že by ho potřeboval. I delší postavy se totiž mohou pohodlně natáhnout, dát si nohu přes nohu nebo využít malého stupínku na zemi, který uleví unaveným končetinám. K naprosté spokojenosti už vzadu chyběly jen roletky na okénka dveří. Skla jsou ale hodně ztmavená, takže o soukromí není potřeba mít obavy.

Během testu přišel Ekonom ještě na zajímavý detail - z místa řidiče lze dětskou pojistkou (běžně slouží na vypnutí otevírání oken) omezit i polohování zadních sedaček. Vzhledem k tomu, že jsou zadní sedadla elektricky stavitelná, není možné je zcela sklopit, a tím rozšířit objem už tak velkého kufru. Dá se ale předpokládat, že budoucího majitele stěhování většího nákladu zajímat nebude.

Jízdu v BMW 7 si ale lze užít i vpředu. Auto má klasický tlustý věnec volantu, který dobře padne do ruky. Budíky nahradil displej, díky kterému se při změně jízdního režimu proměňuje i jejich barva a obsah zobrazených informací. Na palubě je také nejnovější verze multimediálního systému iDrive, který patří k nejlepším na trhu. Velká lesklá obrazovka má jemný rastr a velmi rychlé reakce. I vpředu si řidič může vybrat z množství poloh, elektricky se nastavuje vše včetně podpěry stehen.

Označení vozu 750Ld xDrive je lehce matoucí. Pokud bychom vycházeli z klasické mnichovské nomenklatury, pak bychom měli právo pod kapotou očekávat naftový osmiválec. Místo něj je ale pod dlouhou přídí ukrytý jiný klenot bavorské techniky. Jde o diesel se šesti válci a rovnou třemi turbodmychadly. Díky jeho zvuku i síle si ho ale lze s osmiválcem poměrně snadno splést. Produkuje totiž výkon 381 koní a má k dispozici masivní točivý moment 740 Nm.

Je jedno, že královský sedan váží 2,1 tuny. Motor ho dokáže vystřelit na stokilometrovou rychlost za čas, který nedosáhne ani pěti sekund a klasicky se zastaví až na omezení 250 km/h. Díky síle není problém s autem spěchat jakýmkoliv tempem. Přitom není ani nikterak náročné. Na trase dlouhé okolo 300 kilometrů, která kombinovala město, okresní silnice i dálnice, Ekonom změřil průměr 8,6 litru nafty na 100 kilometrů, a to jsme se rozhodně nebránili prudké akceleraci.

Vděčí za to mimo jiné špičkové osmistupňové převodovce, které sice chybí páky pod volantem k manuálnímu řazení, ale jinak funguje hladce. I díky tomu zvládne BMW 7 na jedno natankování překonat okolo 800 kilometrů, což znamená třeba jízdu z Prahy do Lucemburska bez jediného zastavení. Posádku přitom navíc bude hýčkat velmi komfortní podvozek. Ten nehledě na velká kola o rozměrech 20" s nízkými pneumatikami filtruje i větší hrany rozbitých cest. Řada 7 má tedy své kvality i dnes, sedm let od spuštění výroby odcházející generace.

Související