Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Hyundai i20 1.4i

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1368 ccm
Výkon: Výkon: 74 kW (100 k)
Toč. moment: 133 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
Max. rychlost: 184 km/h
Komb. spotřeba: 5,3 l / 100 km
Rozměry: 4035 x 1734 x 1474 mm
Cena: 369 990 korun včetně DPH

Automobilky Hyundai a Škoda jsou na tuzemském trhu na ostří nože. Byl to právě model i20, který stál za posledním útokem Korejců, kdy si v reklamě ze Škodovky nepokrytě utahoval. Každý z televize slyšel, že pokud si pořídí nový hatchback, jeho soused z Boleslavi bude "tááákhle malý!". Reklama se změnila, auto zůstává. Ekonom se v testu zajímal, zda opravdu může Škodu ohrozit.

Design Hyundai i20 se dá označit za povedený. Zatímco většinu vozů korejské automobilky navrhovala rozdílná studia napříč kontinenty, zakázku na i20 dostala designérská centrála Hyundai v Evropě. Cíl byl jasný - musí se co nejvíc přiblížit místním zákazníkům, pro které je prioritně určená. Autu se podařilo zahodit vyloženě asijské tvary svého předchůdce. Stylové světlomety ozdobily diody, příď zase rozesmátá chromová maska. Z bočního pohledu vynikne speciálně tvarovaný zadní sloupek, který jako by zmizel, a zezadu zase zaujmou futuristicky střižená brzdová světla. Tohle auto by mohlo přitáhnout omladinu. Je ovšem fakt, že ve srovnání s jednoduchými křivkami Fabie se zdá být trochu přeplácané. A v jednoduchosti je někdy síla.

Uvnitř hodně záleží na tom, jakou z výbav si budoucí majitel vybere. Základní Family a Family+ budou spíše plastové, top výbava Comfort, kterou testoval Ekonom, už trochu hraje na vzhled. Třeba tím, že je k dostání se speciální barvou pro palubní desku. Ta byla v tomto případě spíš decentní hnědá. Vše ostatní je jednoduché. Tlačítka jsou logicky rozmístěna, přístrojový štít má dva budíky a základní palubní počítač a rádio si zachovává poněkud obstarožní inverzní digitální displej s modrým podsvícením. Pokud by chtěla posádka využívat rozšířenějších služeb multimédií, nebo dokonce navigaci, může použít aktivní držák chytrého telefonu a použít jeho aplikace. Podle automobilky je to rychlejší a levnější řešení.

Interiér je prostorný, vlastně svými rozměry patří mezi nejlepší ve své třídě. Poznat je to vpředu v oblasti loktů i vzadu před koleny a nad hlavou. Hyundai i20 tak bude dobře sloužit i jako jediné auto pro skromnější rodiny. Dobře se v něm totiž cestuje i s větším nákladem. Potěší dostatek odkládacích prostor vpředu a velký zavazadelník. Jeho objem 326 litrů stačí i na Škodu Fabia, která nabídne jen o zanedbatelné čtyři litry více. Z tohoto hlediska se tedy oba vozy mohou pustit do nelítostného souboje.

Z motorového hlediska má nicméně navrch Škoda, protože na rozdíl od Hyundai využívá dynamičtější přeplňované benzinové motory. Korejskému hatchbacku v nabídce zatím chybí, ale i to by se časem mělo změnit. Nyní ovšem k testu dorazil model vybavený nejsilnějším zážehovým motorem z nabídky. Jde o jednačtyřku s přímým vstřikováním a výkonem rovných 100 koní. Ta je oproti slabší jednadvojce k dostání s manuální šestistupňovou převodovkou, menší motor má jen pětikvalt. K dispozici je i automat, ale ten má pouze čtyři stupně. Vůz v top výbavě stojí 369 990 korun.

Motor je příjemný tím, jak je tichý. Manuál navíc chodí v krátkých a přesných drahách, zbavil se i neduhu v podobě přílišné vůle, kterým trpěly převodovky i20 v minulosti. Šest rychlostí je poskládáno "nakrátko", což se výborně hodí do městského provozu. Auto díky tomu působí dynamicky, je mrštné a dobře se s ním jezdí v husté dopravě. Mimo město je to už slabší. Vzhledem k atmosférickému plnění je třeba motor víc vytáčet. Na dálnici občas v kopcích ztratí dech. Hyundai ale rozhodně nepočítá s tím, že za volant i20 usedne někdo, kdo si chce splnit své závodnické potřeby.

Spíš bude hledat dobrou spotřebu (naměřili jsme 6,3 l/100 km), klid a pohodu, což mu tento hatchback poskytne. Přes jednoduchý podvozek dobře tlumí nerovnosti a na slušné úrovni je i jeho odhlučnění. Zatáčky lze projíždět střídmě, při agresivnějším stylu řízení je třeba počítat se silnou nedotáčivostí. Trochu by mohlo vadit řízení, které je vyloženě virtuální a vláčné. Celkově je ovšem i20 povedeným vozem.

Související