Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Města jako Vídeň, Mnichov, Berlín nebo Lyon se snaží omezit počet aut v centrech a využívají k tomu také zpoplatnění parkování. Například Vídeň, mnohými experty dávaná za vzor Praze, účtuje rezidentům v úplném centru města za parkovací kartu 120 eur, tedy zhruba 3300 korun ročně.

Snaha uvolnit ulice pro jiné účely, než je stání aut, nicméně zrovna ve Vídni nefunguje jen ryze formou negativní motivace - tedy drahým parkovným v ulicích, které se mimochodem místo přes automaty vybírá prodejem stíracích parkovacích karet.

Radnice sama buduje garáže i záchytná parkoviště na předměstích a vedle toho se navíc snaží obyvatele města podpořit při hledání variant parkování i pozitivně.

"Vídeňský model je založený také na tom, že město lidem přispívá, když auto schovají někam mimo ulici," konstatuje šéf České parkovací asociace Petr Horský. Pokud se několik sousedů dohodne, že ve vnitrobloku postaví mechanický zakladač, kam naskládají svých pět aut, město jim na tuto investici přispěje.

Za jeden z nejpropracovanějších systémů považuje Petr Horský francouzský Lyon. "Tamní řešení je postaveno na smysluplné spolupráci soukromého a veřejného sektoru. O parkování se stará firma vlastněná zčásti městem a zčásti soukromě. Ta buduje postupně parkovací kapacity mimo dopravní komunikace - jak garážové, tak povrchové," vysvětluje Horský. Dosáhla stavu, kdy polovina aut ve městě parkuje na ulicích a druhá polovina se z nich postupně přesunula do garáží.

Inspirovat se v zahraničí a aplikovat stejný model v Česku nicméně úplně možné není. "Každé město žije jiným životem a má jinou mentalitu," upozorňuje Horský.

Čeští řidiči zatím mohou být rádi, že o výši parkovného rozhodují politici neochotní se ve výsledku pouštět do nepopulárních opatření.

Pokud by totiž stanovení poplatků zůstalo na dopravních expertech, parkovací karty by nejspíše byly mnohem dražší než nyní. "Cena je jedním, ne-li jediným regulátorem parkování," tvrdí například mluvčí Technické správy komunikací Praha Barbora Lišková. Jinými slovy, jedině citelná suma přinutí přeparkovat jinam.


obalka Ekonom 2015 24Konec parkovacího komunismu, zní z českých magistrátů a radnic. Řidiči by se podle nich měli definitivně rozloučit se zažitou praxí, že jim města zajistí na ulici bezplatná parkovací místa pro automobily.

Týdeník Ekonom v aktuálním čísle, které je v prodeji do středy 17. června, zmapoval situaci v největších českých městech. Zaměřil se jak na samotnou existenci zón či plány na jejich vybudování, tak na to, kdo placená parkoviště a "modré pruhy" spravuje, kolik si za to od města bere a kam peníze z parkovného plynou.

Nový Ekonom si můžete koupit i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPaduiPhonu a tabletu Samsung.

 

 

 

Související