Češi se tomu stále brání, placení za parkování v ulicích i pro obyvatele měst je ale v západní Evropě už téměř standardem. Města jako Vídeň, Mnichov, Berlín nebo Lyon se snaží omezit počet aut v centrech a využívají k tomu také zpoplatnění parkování. Například Vídeň, mnohými experty dávaná za vzor Praze, účtuje rezidentům v úplném centru města za parkovací kartu 120 eur, tedy zhruba 3300 korun ročně.
Snaha uvolnit ulice pro jiné účely, než je stání aut, nicméně zrovna ve Vídni nefunguje jen ryze formou negativní motivace - tedy drahým parkovným v ulicích, které se mimochodem místo přes automaty vybírá prodejem stíracích parkovacích karet. Radnice sama buduje garáže i záchytná parkoviště na předměstích a vedle toho se navíc snaží obyvatele města podpořit při hledání variant parkování i pozitivně. "Vídeňský model je založený také na tom, že město lidem přispívá, když auto schovají někam mimo ulici," konstatuje šéf České parkovací asociace Petr Horský. Pokud se několik sousedů dohodne, že ve vnitrobloku postaví mechanický zakladač, kam naskládají svých pět aut, město jim na tuto investici přispěje.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 40 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později