Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

V rubrice "nabídka vozů" firma podrobně představuje pět modelových řad (Priora, Granta, Kalina, Largus a Niva). Potenciální zákazník si může virtuálně prohlédnout 19 různých modelů značky Lada a klikáním hbitě měnit jejich barvy.

Problém je jen v tom, že u všech typů čtyř modelových řad se pod obrázkem objevují informace o tom, že model se již nedováží, model je určen výhradně pro ruský trh či model není momentálně pro Evropu ve výrobě.

Z těch všech 19 hrdě prezentovaných modelů si lze zkrátka reálně koupit jen ten, který je v seznamu na posledním místě. Jde o terénní vůz Lada Niva v ceně od 250 tisíc korun. Během prvního čtvrtletí se jich prodalo 40, což sice představuje meziroční růst o 100 procent, ale na značku s tak silnou tradicí je to zoufale málo.

Jeden z problémů ruské automobilky spočívá v kapalině používané v klimatizaci osobních vozů, jež nesplňuje požadavky Evropské unie. Nicméně AvtoVAZ je dnes součástí koncernu Renault, takže tento problém určitě není neřešitelný. A současný vývoj kurzu rublu by teoreticky měl nahrávat exportu – výrobky z Ruska by u nás mohly být velmi levné.

Otázkou ovšem je, zda by si tady někdo automobily Lada kupoval. Nicméně si vzpomínám, že když se v 90. letech vrátila do Česka značka Dacia, dostalo se mi pádných připomínek, proč o tom vůbec píšu, když auta z Rumunska si tady už nikdy nikdo kupovat nebude. Dnes drží Dacia pátou příčku v českém prodejním žebříčku.

Jenže Dacia má stejného majitele a některé lady jsou v podstatě dacie s jiným emblémem, takže ty se logicky do EU dovážet nebudou. Ostatní modely ruské značky by Renault jistě dokázal upravit tak, aby splňovaly zdejší předpisy, ale asi se mu do toho nechce. Také tato auta by totiž představovala konkurenci hlavně pro značku Dacia.

Související