Pošlete do úterý 22.00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211, a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Volkswagen Amarok 2.0 TDI
Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1968 ccm
Výkon: 132 kW (180 k)
Toč. moment: 420 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Max. rychlost: 183 km/h
Komb. spotřeba: 7,5 l / 100 km
Rozměry: 5254 x 1954 x 1834 mm
Cena: 1 074 907 korun včetně DPH
Evropané, potažmo Češi, mají rádi praktická auta. Většinou ovšem jejich výběr skončí maximálně u velkých kombíků. Opravdové pracovní pick-upy, které jsou například velmi oblíbené v USA, tu zatím nemají takovou podporu. A je to škoda, protože Volkswagen vyrábí jeden z nejzajímavějších modelů v této přehlížené kategorii.
Volkswagen Amarok je v prodeji už pět let, za tu dobu se toho mnoho nezměnilo. Tedy až na to, že se objevilo pár zajímavých stylových edic, které měly za cíl zvednout o tohoto pracanta zájem u zákazníků. Týká se to i testovaného vozu, který dostal novou výbavu nazvanou Black Label. Jak název napovídá, je zaměřena na černé doplňky, včetně laku. Autu náramně sluší, stejně tak jako mohutný chromovaný rám nad nákladovým prostorem, nebo stupačky.
Robustní pick-up měřící na délku bohatě přes pět metrů se v běžném provozu zcela jistě neztratí. Je to přesně ten vůz, se kterým se nebude jeho majitel stydět přes týden pracovat v lese a o víkendu zajet do centra města na večeři nebo do divadla.
Je ale fakt, že s luxusně pojatým Touaregem nesnese Amarok příliš srovnání. Kabina pick-upu je totiž spartánská, lépe řečeno funkční. Velká plastová tlačítka jsou vyrobena tak, aby se dobře ovládala i v rukavicích. Palubní deska je snadno omyvatelná. Kůži najdete jen na volantu, případně na sedadlech.
Připlatit si lze za zábavní systém, který známe ze starších Octavií, zvukově ale nepatří k nejlepším. Nevadí, v pick-upu se řidič snadno srovná s kompromisy, protože mu jde o jiné hodnoty. Třeba o rozměry kabiny - na předních místech je prostoru dost, vzadu je to slabší. Je cítit, že se prostor pro cestující zmenšil na co nejmenší možnou míru. To proto, aby vznikla naopak co největší ložná plocha. Ta má v Amaroku rozměry 1620 x 1555 mm, což je dost i na stěhování velkých předmětů. Navíc ve výbavě Dark Label přichází i s praktickým krytem.
Díky tomu není nutné obávat se nepřízně počasí a auto zvládne převézt také běžná zavazadla, ne jen lopaty a cihly. Prostor je navíc uzamykatelný a osvětlený. Pokud by korba nestačila, dá se samozřejmě připojit za Amarok přívěs, na to je vůz dobře připraven.
Volkswagen Amarok 2.0 TDI
Nebyl by to Volkswagen, kdyby pod kapotu svého vozu nenainstaloval prověřený vznětový čtyřválec TDI. V testovaném kousku byl dvoulitr nastaven na výkon 180 koní a točivý moment 420 Nm. To je dost síly nejen na rozhýbání téměř dvoutunového pick-upu, ale i na slušnou dynamiku s plně naloženým vozem. U motoru je třeba počítat s větší hlučností a i spotřebou. Ekonom naměřil průměr těsně pod 10 litrů nafty na 100 km. Řadí se manuální převodovkou se šesti stupni, která je typicky přesná, takže je její ovládání zcela bez problémů.
Posláním Amaroku je samozřejmě poprat se s co nejtěžším nákladem, proto nepřekvapí, že je vůz postaven na klasickém žebřinovém rámu a má zadní tuhou nápravu tlumenou listovými pery. Když se zadní prostor naloží, znamená to stabilní jízdní vlastnosti, tedy bezproblémový provoz.
Pokud ale auto jede prázdné, je třeba připravit se na nervozitu zadních partií. Tu a tam si auto poskočí na příčné nerovnosti a do zatáčky je zapotřebí vjíždět s rozvahou. Náklony vysokého vozu s takto řešenou zadní nápravou jsou samozřejmě velké. Jakýkoli prudší pohyb se s prázdným Amarokem může vymstít. Opět ale platí pravidlo, že řidič pick-upu podobné chování musí očekávat.
Jakkoli je jízda po silnici spíše kompromisní, v terénu Amarok předvádí, že se nebojí. Je totiž vybaven připojitelným pohonem všech kol. V základním režimu putuje veškerý točivý moment na zadní nápravu, tlačítkem lze ale připojit přední kola. Pokud dojde na nejhorší, je k dispozici uzávěra zadního diferenciálu. A jestli ani to nebude stačit, pak je tu ještě redukční převodovka. Ta hodně pomůže i při vyjíždění kopců s přívěsem. Připočítá-li se k tomu slušná světlá výška a nájezdové úhly, stává se z Amaroku ideální pomocník pro pracovníky telekomunikačních firem, vlekaře nebo farmáře.