Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
BMW X3 xDrive30d
Motor: vznětový šestiválec
Objem: 2993 ccm
Výkon: 190 kW (258 k)
Toč. moment: 560 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,9 s
Max. rychlost: 232 km/h
Komb. spotřeba:
6,1 l / 100 km
Rozměry: 4657 x 1881 x 1661 mm
Cena: 1 370 200 korun včetně DPH
Vozy kategorie SUV už dávno nemusejí být jen přerostlé krabice na vysokých kolech s klátivým jízdním projevem. Nejoblíbenější segment mezi řidiči luxusních aut vyvinula k dokonalosti mnichovská automobilka, která svým modelům dodala sportovní geny. Nové X3 tedy rozhodně není jen vůz pro znuděné paničky z předměstí.
Druhá generace BMW X3 je na trhu už několik let, nyní přišel čas na facelift. Ten ale nepřináší příliš mnoho zásadních novinek. Tou nejdůležitější je proměna designu přídě a zčásti i zadních partií kompaktního SUV.
Mnichovští nasadili nové ledvinky, jak se přezdívá mřížce chladiče vozů BMW, a světla, která na ně nyní přímo navazují. Stejnou příď, jen o něco mohutnější, má i větší a dražší SUV BMW X5. Výrobce tak evidentně chce sjednotit vzhled svých vozů, což není na škodu. Jednak taková maska X3 sluší, jednak se najdou lidé, kteří budou díky tomu mít dobrý pocit z ještě hodnotnějšího vozu.
V kabině není třeba dlouho pátrat, aby člověk zjistil, že nic nového v zásadě nenajde. Nicméně prostor pro posádku je třeba pochválit. Sice není tolik rozmáchlý jako v plnoformátové X5, i tak ale nabízí hodně prostoru pro čtyři dospělé.
Ekonom měl možnost přímo srovnat místo na zadních sedadlech u obou SUV a rozdíl byl překvapivě minimální. Páté dveře u kufru se ovládají elektronicky, jinak to už snad ani u luxusního auta nejde, a samotný zavazadelník pojme 550 litrů. To je solidní užitná hodnota, která dovolí mít tento model i jako jediný v rodině.
Testovaný model byl opatřen příplatkovým systémem iDrive s navigací. Ten s faceliftem prodělal upgrade na nejnovější verzi, kterou je nyní možné ovládat otočným voličem se speciální vrchní plochou, jež funguje jako touchpad u notebooku. Je tak možné třeba vykreslit bříškem ukazováčku jednotlivá písmena při zadávání adresy. Klasické procházení mezi písmenky otáčením voliče je ale stále o něco rychlejší, zejména nyní po instalaci poslední verze. Zařízení iDrive totiž patří mezi nejlepší systémy na trhu.
BMW X3 má širokou nabídku motorů počínaje benzinovými a dieselovými čtyřválci. Na rozdíl od neprémiových kompaktních SUV nabízí i šestiválce. Ekonom vyzkoušel druhou nejsilnější verzi xDrive35d. Pod tímto označením se skrývá dvojitě přeplňovaný naftový šestiválec o výkonu 258 koní a vysokém točivém momentu 560 Nm.
Kvůli ceně rozhodně není pro každého (základní BMW X3 stojí 1 066 000 korun, testovaný model 1 370 200 Kč, což se blíží základnímu BMW X5), na druhou stranu ale z auta udělá velmi rychlý stroj. Dostupná síla totiž způsobí, že toto SUV dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy, což je parametr blízký spíše ostrému hatchbacku.
Velký díl na takovém čase nese také rychlá osmistupňová automatická převodovka, která nabízí i možnost řadit manuálně pomocí páček pod volantem. Motor má navíc příjemný zvuk, neklape, jako se to obvykle děje u naftových čtyřválců. A dobrou zprávou je i údaj o spotřebě. Ekonom během týdne naměřil průměrných 7,8 litru nafty na 100 km, a to při velkém podílu cest po městě nebo rychlých přesunů po dálnici.
Podívejte se, jak jezdí BMW X3 na českých silnicích:
Jízda s X3 je kromě toho velmi zábavná. Větší X5 je už pořádný kus auta, se kterým je záhodno se opatrně vrhat do zatáček, menší model je naopak agilní a přímo na klikaté silnice natěšený. Může za to tužší podvozek, díky kterému je auto stabilní i přes vysokou stavbu karoserie. Řízení je přesné díky strmému převodu, citlivosti a svůj podíl na něm má i kvalitně zpracovaný volant s tlustým věncem a měkkou kůží. Velmi dobře se drží.
Jako jediné silnější negativum by pak mohl být jízdní projev vozu na hrubších površích, na které často řidiči narazí v Česku. Evidentní nastavení auta pro hladký německý asfalt má za následek, že přejíždění děr a výmolů bude pořádně cítit. Odnesou to zejména cestující na zadních sedadlech, kde je tvrdost SUV asi nejvíce patrná. Pokud X3 neodradí zájemce touto drobnou neřestí, pak už mu není co jiného vytknout. Snad jen vysokou cenu některých příplatků, kvůli kterým může výsledná platba bohatě přesáhnout původní cenu.