Letos se BMW pochlubilo hned třemi modely ve střední třídě, které dostaly ikonické označení M. Jde o sedan M3, kupé M4 a kabriolet M4. Posledně jmenovaný Ekonom ještě na začátku podzimu testoval na českých silnicích. Sedačky foukající horký vzduch za krk a nádherná zvuková kulisa ho donutily jezdit bez střechy i za ne právě letních teplot.

Písmeno M se na mnichovských vozech objevuje už 26 let. Značí vždy nejostřejší verzi daného modelu s upraveným řízením, podvozkem, výkonným motorem a spoustou stylových doplňků. Nové BMW M4 Cabrio rozhodně není výjimkou, a tomu, kdo se alespoň trochu ve vozech bavorské automobilky vyzná, bude okamžitě jasné, s jakým autem má tu čest. Napoví mu totiž typická přizvednutá kapota, sportovní nárazníky nebo speciálně tvarovaná zpětná zrcátka, která plní aerodynamickou funkci. K tradici rovněž patří co největší výfuky na zádi.

M4 se ale nehodlá pevně držet tradic za každou cenu, proto přichází také s úplně novým motorem. Zatímco dříve byli fanoušci řady M zvyklí na velkoobjemové atmosférické jednotky, nový model dostal poprvé přeplňování. Inženýři nasadili benzinový šestiválec s kapacitou tří litrů, kterému pomáhají dvě turbodmychadla. Z přídě se tak nově se stoupajícími otáčkami ozývá hvízdání roztočených turbín, ještě patrnější, když posádka na projížďku sundá střechu. Není to špatný zvuk, naopak dokresluje celkovou atmosféru. Právě možnost sundat střechu totiž umožňuje zaslechnout i tóny, které jsou majitelům kupé nebo sedanu zapovězené. Jízda tak dostává úplně nový rozměr.

Cabrio má ale poněkud rozpolcenou osobnost. Chybějící střecha znamená, že bylo nutné vůz patřičně ztužit. Celkem tak auto oproti kupé nabralo na hmotnosti nepěkných 265 kilo. Je tedy připravené na rychlou jízdu, ale váhový handicap mu nedovolí zajít do takových extrémů, jako je tomu u kupé nebo sedanu. Hledači limitů a milovníci řízené jízdy bokem tak ohrnou nos. Ostatní ale snad pochopí, že není třeba riskovat život v každé zatáčce, aby byla jízda zážitkem.

Ostrý motor posílá výkon 431 koní striktně na zadní kola. Pomáhá mu s tím dvouspojková automatická převodovka M DCT (lze si pořídit i manuál) s páčkami pod volantem. Vozy s písmenem M umožňují řidiči širší možnosti nastavení. Ve třech krocích si tak lze samostatně upravit řízení, podvozek, reakci plynového pedálu, rychlost řazení automatu nebo vypnout stabilizaci. Předvolby lze také uložit pod speciální tlačítko M na volantu, které pak okamžitě změní charakter auta z přívětivého kabrioletu na šelmu. Pod plynem vůz vystřelí na stovku za 4,4 sekundy.

I přes vyšší hmotnost je příděl adrenalinu enormní. Řidič zaboří prsty do volantu s tlustým věncem, a pak vůz přesně vede zatáčkami jen drobnými náznaky směru. Zbytek šikany pomůže dokroužit plynový pedál, protože příliv síly na zadní kola postrčí BMW přesně tam, kam je zatřebí. Začátečník se ale musí mít na pozoru a dávkovat plyn s obezřetností. Tohle auto totiž velmi snadno přejde z neutrality do přetáčivosti. K jeho dokonalému zvládnutí je tak třeba větší porce řidičských zkušeností.

Drama, které M4 umí při jízdě vyvolávat, bude důvodem, proč se do něj jeho majitelé zamilují. Navíc je otevřené M4 zároveň i nejkomfortnější z celé trojice. Jistě, podvozek je nastaven primárně na ostrou jízdu, ale tlumiče v komfortním režimu umožní běžné cestování po městě nebo jen pohodový výlet bez střechy nad hlavou. Díky systému výdechů horkého vzduchu, který proudí řidiči a spolujezdci za krk, lze na takovou vyjížďku vyrazit i ve chvílích, kdy se stromy zbavují posledního listí.

 

Tabulka technických parametrů
BMW M4 Cabrio

Motor: zážehový přeplňovaný šestiválec
Objem: 2979 ccm
Výkon: 317 kW (431 k)
Toč. moment: 550 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,4 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 8,7 l / 100 km
Rozměry: 8,7 l / 100 km
Cena: 2 093 000 korun včetně DPH

Související