Miniaturní auta do města jsou v Česku tradičně v hledáčku hlavně důchodců, kteří by si rádi pořídili levné auto na popojíždění po metropoli a občasnou cestu na chatu. Nový Citroën C1 je však docela jiný. Jeho design je namířen spíše k okouzlení mladé generace, navíc se ani z hlediska pořizovací ceny nemá šanci dostat do užšího výběru, pokud budou hlavní roli hrát právě peníze. Vlastně bude poměrně drahý i pro drtivou část řidičů-nováčků. Zbývá tedy takzvaná zlatá mládež.

Nasazená cena je totiž opravdu velmi sebevědomá. Nejlevněji je možné C1 pořídit za 252 tisíc korun, testovaný model se silnějším z tříválců, v top výbavě, a navíc opatřený možností stáhnout alespoň zčásti látkovou střechu zvanou Airscape stojí 327 tisíc korun.

To je částka, za kterou je možné snadno pořídit i auto o třídu dvě vyšší, výkonnější i prostornější. Na druhou stranu jde o součást strategie automobilky, která velmi často přichází i se statisícovými slevami na své modely. Už teď nabízí zvýhodnění 30 tisíc korun při pořízení vozu na leasing a další slevy ještě časem určitě dorazí.

C1 se navíc svědomitě snaží dokázat, že si tak vysokou částku dokáže obhájit. Už jen tím, jak vypadá; z trojice kolínských sourozenců je zdaleka nejpozoruhodnější s nevšedním designem přídě opatřené LED pro denní svícení, které jsou doplněné o kulaté světlomety.

Auto se pokouší tvářit, jako by mělo oči i obočí. Připočítejme k tomu nejrůznější možné barevné kombinace a Citroën rozhodně nebude nikdy šedou myší v provozu, kterou lidé snadno přehlédnou, což hrozí například poměrně obyčejně vypadající konkurenci v čele se Škodou Citigo.

Vnitřek městského trpaslíka je podobně hravý se zvýšeným středovým panelem, který může být barevně výraznější než zbytek plastové palubní desky. Multimédia a další systémy vozu lze ovládat pomocí dotykové obrazovky. Volant velmi dobře padne do ruky. Lepší by snad mohly být použité plasty, které po zatlačení v některých místech vržou.

Citroën je schopen svézt čtveřici dospělých, i když z logiky dané třídy vyplývá, že lidé vzadu se budou muset velmi uskromnit. A to i v případě testované pětidveřové verze, třídveřová bude mít spíše jen okrajové prodeje. Ideální bude pro ty, kteří cestují nejčastěji sami nebo ve dvou a více lidí svezou jen občas. Z hlediska prostornosti je na tom koncernová trojice Seat Mii, Volkswagen up! a Škoda Citigo určitě lépe. Citroën má i poměrně malý kufr s kapacitou jen 196 litrů.

C1 si lze pořídit se dvěma motory, oba jsou benzinové, oba tříválce. Ve zkoušeném modelu byl silnější z nich s objemem 1,2 litru. Ten disponuje výkonem 82 koní a jeho slabší stránkou jsou vibrace. Ty se dostavují zejména při stání na volnoběh, při jízdě postupně odeznívají. Lichý počet válců ale má takový charakter a je možné se s ním setkat i u konkurence.

Tříválci se líbí vysoké otáčky, ve kterých si vyloženě vrní. Auto navíc váží pod 900 kilogramů a i díky kratšímu zpřevodování pětistupňového manuálu působí mrštným dojmem. A nebojí se ani cesty mimo město. Další výhodou je fakt, že si přitom ani neřekne o příliš velkou porci paliva.

Při cestování mimo město nebo v kolonách se auto vešlo do šesti litrů benzinu na 100 km, týdenní test nakonec skončilo s hodnotou něco málo pod pěti litry, což je příjemný výsledek. Podvozek předčil očekávání. Umí být komfortní a slušně filtruje menší nerovnosti, což přijde vhod při cestování právě po městě. Větší překážky ho ale už mohou rozhodit a tu a tam se ozve zadní náprava. I tak je však na danou třídu nadstandardně příjemný.

 

Tabulka technických parametrů
Citroën C1 1.2 VTi Airscape

Motor: zážehový atmosférický tříválec
Objem: 1199 ccm
Výkon: 60 kW (82 k)
Toč. moment: 116 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Max. rychlost: 170 km/h
Komb. spotřeba: 4,3 l/100 km
Rozměry: 3466 x 1615 x 1460 mm
Cena: 326 900 korun včetně DPH

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-62920180-vystredni-trpaslik-z-kolina-citroen-c1-je-male-auto-pro-mlade-generace