Výstavba nových pracovišť na testování agregátů trvala necelé dva roky. Otevření tohoto objektu se 21 zkušebními stanicemi se odehrálo minulý týden. Investice činila 1,2 miliardy korun a posílí pozici vývojového oddělení Škody v koncernu Volkswagen.
V hlavním areálu mladoboleslavské automobilky nyní existují dvě haly, kde se motory mohou montovat. To umožňuje pružně zavádět novou produkci, když například dochází k úpravě emisních norem: Na jednom pracovišti dobíhá výroba starších agregátů, na druhém nabíhá nová generace.
Škoda tak nyní vyrábí například benzinové motory nové řady, které se uplatňují v právě přicházející třetí generaci modelu Fabia, ale také třeba v sesterském modelu VW Polo. Zároveň se ve vedlejší budově nadále montují starší motory pro výběhový typ.
Mladoboleslavská firma má ve výrobě benzinových motorů tradici, jež sahá až do roku 1899. Právě lidé vyvíjející a vyrábějící motory však museli v minulosti často polykat hořké pilulky. V šedesátých letech minulého století vyvinula Škoda skvělou řadu motorů, s nimiž se počítalo pro chystané automobily střední třídy Š-720 i zamýšleného nástupce dodávky Š-1203.
Tato auta se však nedostala do sériové výroby a dotyčné agregáty našly uplatnění jen ve sportu. Podobně dopadly motory pro automobily řady Š-760, vyvíjené ve spolupráci s tehdejší NDR, jejichž parametry však již tolik nadšení nebudily.
Když východní Němci z projektu odstoupili a československá vláda v roce 1982 rozhodla o samostatném vývoji nového vozu, bylo jasné, že Favorit se z časových důvodů bude muset spokojit s motorem, který pocházel ještě z "embéčka". Technikům ve Škodě se však podařil zázrak. Původní motor, který se vyznačoval nízkou životností, modernizovali tak, že se stal prakticky nezničitelným.
Nicméně v druhé polovině 80. let byl zahájen i vývoj zcela nového čtyřválce o objemu 1,6 litru, který se měl uplatnit při plánované modernizaci vozů řady Favorit. Počítalo se s ním zejména pro kombík Forman a nakonec nikdy nevyráběný sedan, který se měl jmenovat Felicia.
Pro výrobu tohoto motoru by bylo nutné postavit novou motorárnu, což předpokládala i dohoda s koncernem Volkswagen. Ten pak ale od výstavby nové motorárny z finančních důvodů odstoupil (naštěstí jen dočasně) a místo škodováckého motoru o objemu 1,6 litru se do nových vozů Felicia a Octavia montoval obdobný, leč poněkud obstarožní a těžký motor VW. Ten, který vyvinuli v Mladé Boleslavi, se opět uplatnil jen na závodních tratích – a také poháněl vůz, jímž jezdil jeden z členů představenstva.
Tyto události jsou však již pozapomenuté. Mladoboleslavská automobilka se nyní bude věnovat zejména vývoji menších benzinových motorů. Šanci do budoucna by tak mohl dostat například přeplňovaný tříválec o objemu jednoho litru, použitelný v kategorii Citigo a Fabia.