Vůz se líbil a testy byly natolik úspěšné, že nadřízené orgány daly souhlas k přípravě sériové produkce. Tím skončilo koketování s myšlenkou na nákup licence, jež přitom měla řadu zastánců.

Když totiž někdejší Německá demokratická republika na konci roku 1979 odstoupila i z druhého kooperačního projektu na vývoj osobních automobilů, na československé straně narostla frustrace. Politici dobře věděli, že lid si žádá modernějších aut, a odborníci jim říkali, že vývoj nového vozu bude opět trvat nejméně šest let.

Za této situace se část vedení státu přikláněla k urychlenému nákupu licence. V úvahu připadala buď licence na celý vůz, nebo jen na klíčové prvky (motor uložený vpředu napříč a pohon předních kol). Proběhla jednání s Volkswagenem, Renaultem a Fiatem, ale podmínky těchto automobilek byly velice tvrdé.

Zásadně proti byli představitelé podniku zahraničního obchodu Motokov a ministerstva zahraničního obchodu, protože nikdo z potenciálních partnerů nesouhlasil s volným prodejem licenčních vozů na Západě. Tehdejší škodovky se přitom v západních státech docela úspěšně prodávaly a přinášely devizy.

V listopadu 1982 tak vláda schválila další projekt na vývoj nového osobního automobilu, tentokrát již bez spolupráce s NDR. Příznivci nákupu licence se však úplně nevzdávali a čekali, zda projekt nezačne kolabovat obdobně, jako oba předchozí.

Na stole navíc ležela zdánlivě lákavá nabídka ze Sovětského svazu, že by se v Československu mohl montovat malý automobil s pohonem předních kol, který vyvíjel ruský VAZ. Proti této možnosti se však postavil ministr vnitra, do jehož pravomocí spadala technická způsobilost vozidel. Ten tvrdil, že to auto nedokáže splnit naše předpisy, a měl pravdu - Lada Oka zde nikdy homologaci nezískala, ačkoli o ni výrobce opakovaně usiloval.

Nejpádnějším argumentem ovšem bylo, že vůz Škoda Favorit nakonec vypadal mnohem lépe než vše, co se tu mohlo vyrábět v jakékoli zahraniční licenci či kooperaci. A právě díky neočekávaně zdařilému Favoritu získal o mladoboleslavskou automobilku zájem koncern Volkswagen.

Související