Malému zájmu se ovšem nelze divit. Zatímco "tisícovka" představovala velký kvalitativní skok vpřed, v případě "stovky" šlo v podstatě o face-lift. Jediné zásadní technické zdokonalení se týkalo brzd.
Také dobová atmosféra byla úplně jiná. Lidé, kteří zažili velkou hospodářskou krizi, Mnichov, okupaci, válku a eskalaci napětí v 50. letech, prožívali v době příchodu "embéčka" nejšťastnější dobu svého života a ve společnosti panoval optimismus. V srpnu 1969 tomu bylo jinak.
Navíc "stovka" nebyla modelem, na který by se upírala hlavní pozornost motoristů. Druhá polovina 60. let přinesla značnou otevřenost. Celý národ tak mohl v dobových publikacích sledovat vývoj elegantních škodovek s motorem vpředu, které se posléze do výroby nedostaly. Model Škoda 100 proto veřejnost brala jen jako jakési nemilované provizórium.
Důvod je zřejmý: Přestože v roce 1964 se škodovka s motorem vzadu ještě začlenila do hlavního proudu, o pět let později už byla tato koncepce znatelně na ústupu.
Poslední západoevropské značky, které nově zařadily do své nabídky vůz s motorem vzadu, byly britské Sunbeam a Singer s modely Stiletto a Chamois; v obou případech šlo ovšem o erbovní varianty vozu Hillman Imp z roku 1963.
Koncepci s motorem vzadu postupně opouštěli i její hlavní průkopníci. Renault svůj na dlouhou dobu poslední model s motorem vzadu (R-10) představil již v roce 1965, Volkswagen (typ VW 411) v roce 1968.
V onom roce 1969 však už bylo zřejmé, že se úspěšní světoví výrobci vydali jinou cestou. U vozů Škoda 100/110 navíc budila rozpaky také karosérie. Zatímco původní usměvavé "embéčko" mělo originální a atraktivní tvary, v případě nástupnického modelu podlehli tvůrci diktátu módy z poloviny 60. let, a než se vůz dostal do výroby, působil chudě a nenápaditě. Zasvěcení navíc věděli, že k prototypům měla nejprve řadu výhrad i zkušebna Ústavu pro výzkum motorových vozidel.
Skromná a opomíjená "stovka" však nějaké plusy také přinesla. Těchto aut se vyrobilo přes milion kusů a byl to první model, který - spolu s dovozem žigulíků ze Sovětského svazu - umožnil nasytit domácí trh a zrušit pořadníky. Levný vůz si navíc našel dost příznivců v zahraničí a díky relativně úspěšnému vývozu si továrna mohla pořídit alespoň nějaké nové technologie, které se pak uplatnily při výrobě dalších modelů.
A také došlo k pozoruhodnému paradoxu: Z tohoto dosti nudného auta byla odvozena sportovní Škoda 110 R Coupé, jedna z nejkrásnějších škodovek v celé historii.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



