Růst o více než dvacet procent; tak vypadal loňský rok cestovní agentury Asiana, která je jedním z nejvýznamnějších českých prodejců letenek. "Celý trh rostl podle údajů Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA o jedno až dvě procenta, takže naše pozice posiluje," říká Šárka Litvinová, spolumajitelka firmy Asiana, která za prodej letenek a doplňkové služby loni utržila 2,04 miliardy.

A dařilo se také dalšímu prodejci letenek, firmě Student Agency Radima Jančury. "V roce 2013 činil obrat z prodeje letenek a doplňkových služeb v Česku i na Slovensku celkem 2,15 miliardy," sděluje Věra Janičinová, obchodní ředitelka letenek ve Student Agency. Firma udává, že jde o šestiprocentní růst ve srovnání s loňskem.

Rozhodně ne všichni cestující se ale do ciziny vydávají z české metropole. "Největším konkurentem Prahy je Vídeň. V odletech na dovolenou s německými cestovkami pak tamní letiště. Konkurenci představují i polská letiště, která lákají především klienty z Ostravy a okolí, třeba Katovice," říká Šárka Litvinová. Z Ostravy do Katovic dojedete zhruba za dvě hodiny. Ještě kratší čas zabere cesta z Brna do Vídně.

A preference klientů potvrzuje i Věra Janičinová: "Druhým nejoblíbenějším místem odletu je Vídeň, kam mimo jiné jezdí i naše žluté autobusy. Dále letiště v sousedním Německu či Polsku." Třeba ve Frankfurtu, v Mnichově nebo i v Berlíně.

Počet cestujících odlétajících z Prahy se nyní nezvyšuje. Loni odbavilo Letiště Václava Havla téměř 11 milionů lidí. Před pěti lety 11,6 milionů a před deseti 9,6 milionu. Přestupuje tady pouze deset procent lidí. To Vídeň se může pochlubit dvojnásobkem: v roce 2013 z letělo 22 milionů cestujících. Před pěti lety to bylo necelých 20 milionů a před deseti lety 14,8 milionu. Takže rakouská metropole soustavně posiluje.

Čeští zákazníci si letenky zatím povětšinou vybírají podle toho, kolik stojí "Preferují spíše nižší cenu na úkor pohodlí. Například zvolí cestu s více přestupy, která sice bude časově náročnější, ale levnější," tvrdí Janičinová s tím, že to samozřejmě neplatí bez výhrad. "Češi se zajímají o cenu letenek, stejně jako další národy," říká Šárka Litvinová.

Podle spolumajitele Asiany Alexeje Litvina však čeští zákazníci častěji nakupují letenky na internetu. "Jsem si jistý, že jsme k tomu taky trochu přispěli," poznamenává Litvin s odkazem na to, že jako první v Česku spustili v roce 2001 on-line prodejní portál.

Další požadavky zdejších zákazníků se mění. "Před deseti lety začal stoupat zájem o nízkonákladové dopravce, který vyvrcholil v letech 2008 a 2009," upozorňuje Věra Janičinová. Po krachu společnosti Sky Europe podle ní začali být někteří zákazníci trochu opatrnější a preferovali tradiční dopravce.

Ti také v zájmu konkurenceschopnosti reagovali na cenovou politiku low-cost dopravců, snížili ceny letenek. "Nyní upravují další podmínky jako zpoplatnění zavazadel u nejlevnějších letenek," podotýká Janičinová. Ceny nízkonákladových a tradičních dopravců jsou tak podle ní po sečtení všech nákladů včetně cestování na zastrčené letiště nebo občerstvení na palubě často srovnatelné.

 


obalka Ekonom 322014- Jak by byznys s letenkami proměnilo rozšíření pražského letiště?

- A jak firma Asiana loví čínské zákazníky?

Odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom, který přináší téma o budoucnosti pražského letiště a rozhovor s manželi Litvinovými. Přečíst si ho můžete i na iPadu iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Související