Středně velcí výrobci působící v Německu, souhrnně označovaní jako "mittelständ", jsou často chváleni coby skupina tvořící páteř čtvrté největší ekonomiky světa. Firmy bývají vlastněné rodinami, "zašité" v malých městech a známé pouze společnostem, které nakupují jejich specializované stroje a komponenty. "Nekopeme do země s cílem najít zlato," říká Joachim Kreuzburg, šéf firmy Sartorius vyrábějící laboratorní zařízení. "My prodáváme zlatokopům lopaty".Skrytí němečtí šampioni se však stále více dostávají do pozice mezinárodních celebrit. Vysocí úředníci i byznysmeni z celého světa se do Německa jezdí od těchto takzvaných mittelständlerů učit, podobně jako se v 70. letech minulého století sjížděli do Japonska, aby tam studovali firmu Toyota. Prezident obchodní asociace Mittelständ (BVMW) Mario Ohoven říká, že kamkoli dnes přijde, chtějí po něm, aby vysvětloval tajemství úspěchu jejích členů, přičemž mezi takovými "nápadníky" z nedávné minulosti jsou i země jako Írán a Egypt.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později