Nejasnosti vnesla změna ustanovení, kde se záruka za vady, resp. nově zákonná odpovědnost z vadného plnění, upravuje. Původně byl totiž kupující oprávněn uplatnit u prodávajícího práva z vady, která se u spotřebního zboží projevila během 24 měsíců od převzetí. Nový občanský zákoník však namísto slova "projeví" používá výraz "vyskytne".

Určitý významový rozdíl těchto slov tak někdy vede k názoru, že se záruka nově vztahuje jen na vady, které zboží mělo již při zakoupení, nikoli na výrobky pokažené až v průběhu dvouleté záruční doby. Taková obava však podle našeho názoru není namístě. Navíc i z dalších souvisejících ustanovení vyplývá, že spotřebitelé o obecnou dvouletou záruční dobu nepřicházejí. Obdobně se k této záležitosti staví i ministerstvo spravedlnosti.

Naopak v neprospěch spotřebitele se upravil běh záruční doby, kdy se od výměny zboží za nové v rámci reklamace dvouletá záruční lhůta znovu neobnovuje.

Práva spotřebitele z vad jinak v novém občanském zákoníku nezaznamenávají výraznější změny. V případě opravitelné vady má zákazník stále právo žádat přiměřenou slevu nebo opravu. Neopraví-li prodejce zboží včas, lze od smlouvy odstoupit, stejně jako tomu je u vady neopravitelné. U ní můžete žádat i o výměnu zboží či slevu z původní ceny.

 

Viktor Dušek
advokát KPMG Legal

Archiv sloupků: Ekonom.cz/rekodifikace

Související