Auto, které je pro řidiče ve zbytku světa stále spíše luxusním výstřelkem, dalo v téhle severské zemi na frak svému nejbližšímu konkurentovi už loni, teď ho však porazilo více než dvojnásobně. Benzinových a naftových verzí Volkswagenu Golf se v březnu prodalo jen 624 kusů.

Když započítáme elektromobily dalších značek, jako jsou Nissan Leaf nebo Volkswagen e-Up, překročil podíl prodaných elektroaut v Norsku 20 procent. To je nesrovnatelné s poměry na trhu kdekoli jinde na světě. Podpora vlády pro majitele elektroaut je totiž v Norsku ohromná.

Nemusejí platit vysokou spotřební daň ani DPH, promíjejí se jim poplatky za používání silnic i přívozů, mají k dispozici parkovací místa zdarma, mohou používat pruhy pro autobusy a "tankovat" elektřinu za dotované ceny, ne-li úplně zdarma.

Výsledkem je, že Tesla vyjde své majitele ve finále někdy i levněji než běžné auto střední třídy. Majitelé zhruba 24 tisíc elektromobilů tu "hodují" za peníze ostatních pěti milionů daňových poplatníků. Ovšem ne navěky, vláda stanovila jako limit své štědrosti počet 50 tisíc elektroaut. Pak podpora skončí. Dojde k tomu odhadem za rok, maximálně rok a půl.

Všichni sledují experiment v norském elektroakváriu nadmíru pozorně. Protože jeho výsledek ukáže, jestli jsou elektřinou poháněná auta jen módním výstřelkem, anebo reálným trendem. Evropský parlament se každopádně sichruje, a už minulý týden schválil zákon, který nařídí vybavit elektroauta "akustickým výstražným systémem". Jinými slovy budou muset dělat nějaký hluk, aby nebyla nebezpečná chodcům či cyklistům.

Toť nový prostor pro start-upy. Tak jako si můžete stáhnout zvonění do telefonu, budete moci svůj vůz vybavit zvukem motoru. Harley, Trabant i Ferrari budou k mání za rozumné ceny. Odhalení vozu s pirátsky staženým zvukem bude trestáno odebráním dvou bodů z karty řidiče.

Související