Politici nyní před volbami slibují vymýcení korupce či dramatické zlepšení fungování státní správy. Transparency International přitom na neutěšenou situaci v oblasti korupce dlouhodobě poukazuje. Máte tedy ze zaměření letošní předvolební kampaně radost?
Nevím, jestli někdo může mít ze zaměření jakékoli předvolební kampaně radost. Kampaň je určitě třeba brát s rezervou. Možná bych vás trošku opravil, protože boj proti korupci byl jedním z hlavních témat už u minulých voleb. A že by se něco zásadně změnilo? Spíše je to o lidech, nikoli o tom, že by se nějak proměnil systém.
Co by mělo být tedy tou systémovou změnou?
Napadají mě dva momenty. První se odvíjí od změn, ke kterým došlo na státním zastupitelství. Někteří to vnímají poněkud negativně, ale posun tady určitě nastal, a to nikoli v důsledku změny legislativy. Bylo to prostě o těch osobách, které státní zastupitelství začaly vést. O tom, že se změnila personální politika, že politici nechali státnímu zastupitelství volnou ruku, což dříve nebylo. Mělo by to ovšem být změněno systémově novým zákonem čili nikoli pouze tím, že se politici nějak rozhodnou. Druhým momentem je depolitizace státní správy.
Existuje nějaká země, která by nám mohla sloužit jako vzor?
Ve fungování státní správy nám mohou sloužit jako příklad v podstatě všechny okolní země, protože jestli se nepletu, tak my jsme jediný stát Evropské unie, který nemá zákon o úřednících. Zůstáváme absolutně na chvostu v Evropské unii. Musíme nějakým způsobem upravit fungování státní správy, tak aby tam alespoň v určité míře fungovali odborníci, nikoli lidé závislí na výsledku voleb.
Existuje řada lidí, kteří se domnívají, že tento stav vyhovuje soukromému byznysu. Myslíte si, že velké - a teď nemám na mysli šedou lobbistickou zónu - společnosti mají zájem na tom, aby u nás ta situace byla neprůhledná?
Nemyslím si to. Určitě tu samozřejmě jsou firmy, které profitují z toho, že dělají obchod se státem, že dodávají státu, a ty by nerady na tomto principu něco měnily. Těží z neprůhledných tendrů, z různých vlivových skupin, které ovlivňují například zadávání veřejných zakázek. Pokud se ovšem podíváme na standardní byznys, tak tomu tato situace určitě nevyhovuje.
Proč jim nevyhovuje?
Ono se těžko podniká ve chvíli, kdy víte, že pokud půjdete úplně standardní cestou, tak jediný váš možný prostředek, jak zakázku vyhrát, je absolutně cenu podstřelit.
Jak vnímáte průnik ruského a čínského byznysu do České republiky? Jaká je firemní kultura těchto investorů, kteří mají obrovské objemy peněz? Je srovnatelná s tím, jak se chovají investoři ze Západu?
Je často srovnatelná. A myslím, že to je zase démonizace Ruska a Číny. Například čínské firmy jsou vítány všude v západní Evropě, takže nevidím důvod, proč my bychom se tady na ně měli dívat negativně. Navíc převážná většina jejich zaměstnanců tady v Česku jsou Češi.
Poslechněte si celý rozhovor:
Projekt Alter Eko byl připraven ve spolupráci se Studiem Zet rádia BBC.