Úspěšné firmy

Seriál Příběhy úspěšných firem je společným projektem Ekonomu a agentury CzechInvest.

Úspěšná brněnská firma Y Soft Corporation patří mezi společnosti, které si prožily krušné začátky. Její zakladatel Václav Muchna přebýval v kanceláři, protože neměl na nájem bytu. Sprchoval se naproti v hospodě za to, že v ní občas vařil. Po pěti letech ale firma, která dodává software a hardware pro tisk, kopírování a skenování, konečně zazářila. A po 10 letech fungování má nyní tržby téměř půl miliardy korun, zisk 50 milionů a zaměstnává 190 lidí, z toho 120 v Brně a zbytek ve světě. Ve firemní uzávěrce stojí, že nárůst tržeb je každoročně dvouciferný. Jak to v Y Softu dokážou? "To bych taky hrozně rád věděl, nemám recept, dělám věci intuitivně," tvrdí Muchna.

 

 

Posléze ovšem přiznává, že nejdůležitější pro firmu jsou její zaměstnanci. A na managementu je, aby dokázal dobré nápady uřídit. Dobře ví, že lidé si hlavně chtějí dobře vydělat, ale nemělo by to být to jediné. "Je třeba naplnit potřebu financí, ale pak dále lidi motivovat. Musíme mít ty správně lidi, kteří jsou motivovatelní," míní Muchna.

 

Proto jeho společnost vybírá lidi podle šesti osobnostních charakteristik. Patří k nim například otevřenost ke změnám, což je v případě Y Softu opravdu prioritní. Pak by mělo jít o zaměstnance, kteří umějí takzvaně dobíjet energii, a tu pak dále kolem sebe šířit. Měli by být otevření diskusi, plní entuziasmu, dodržovat sliby a počítat s tím, že osmihodinovou pracovní dobou to nekončí. "Jedním z klíčů úspěchu je vědět, jaké lidi chci, jací jsou pro mě důležití. Chceme postavit českou globálně fungující firmu a k tomu potřebujeme všichni tvrdě makat," vysvětluje Muchna.

 

Šéfem tvrdě odpracovaný americký sen

Sám Muchna jde evidentně příkladem. V současné době je jak generálním ředitelem Y Softu, tak osobně vede i americkou pobočku. Zhruba týden v každém měsíci si zkouší, jak se žije daleko od centrály. Myšlence, že sedí na dvou židlích kvůli tomu, že by nikdo nedokázal tak dobře šéfovat jako on, se směje: "Je to přesně obráceně, ale bylo třeba rychle řešit problém, když jsem se s původním vedoucím nedohodl na podmínkách. Ale do roka vyberu nového vedoucího pro USA."

 

Aniž to zamýšlel, tak mu tento krok prý přinesl dva zajímavé poznatky. Jednak podrobněji poznává americký trh a učí se, jak se byznys dělá ve velkém. "Zdejší nejmenší zakázka je zhruba desetkrát větší než ta největší v Evropě." A také si zkouší dosud nepoznanou roli, jak se pracuje na pobočce.

 

Kolik poboček vlastně firma v zahraničí má? "Zjednodušeně řečeno téměř na všech kontinentech - v Evropě, Americe, Asii i Austrálii," odpovídá s humorem Muchna. "Chci mít firmu i na Aljašce, ale ne a ne se k tomu dostat." Takže zatím si musí vystačit například s atraktivními lokalitami, jako jsou Chile, Peru, Spojené arabské emiráty, Singapur, Miami...

 

Mezi klienty Y Softu patří i velké společnosti jako třeba Boeing, skupina Erste či v Česku Komerční banka. Hlavní produkt společnosti YSoft SafeQ využívá kolem osmi tisíc firem ve více než 100 zemích.

 

Služba YSoft SafeQ pomáhá klientům úspěšně spravovat a optimalizovat tisk, kopírování i skenování na jednotlivé uživatele, oddělení, projekty nebo multifunkční zařízení. Pro zajištění vývoje nejnovějších technologií a celosvětové dostupnosti produktu i služeb uzavřel Y Soft strategické spojenectví s vedoucími výrobci multifunkčních zařízení. Muchna tyto aliance rozděluje na obchodní a technologické.

 

"Technologické jsou ty, které máme uzavřené velmi široce. Tedy náš software a hardware podporuje všechny možné výrobce tiskáren, kopírek a čteček karet, a to nám umožňuje přizpůsobovat se technologiím, které zákazník používá," vysvětluje Muchna.

 

A pak jsou spojenectví takzvaně obchodní, z nichž k těm velkým světovým partnerům patří Konica Minolta a Xerox. Pak existují samozřejmě aliance lokálního charakteru, podle toho, jak je to v různých zemích nejvýhodnější. "Někde je to Toshiba, jinde je to HP, to je různé," uvádí Muchna. Každopádně je zřejmé, že Y Soft stojí hráčům zvučných jmen za spolupráci. "V Česku jsme sice úspěšní, ale v globálním měřítku je to pořád ještě málo," říká Muchna.

 

Superpočítač za 15 milionů

Společnost Y Soft Corporation měla štěstí, že si v Česku sáhla na finanční podporu od státní agentury CzechInvest. Muchna připomíná dvě, které pro firmu hodně znamenaly. Hlavně prý ta z roku 2006 z operačního programu Průmysl a podnikání. V té době se obrat firmy pohyboval mezi 30 až 50 miliony korun. Nová technologie, po které Y Soft zatoužil, stála 20 milionů, tedy skoro tolik, co činily roční tržby. Pro firmu tato dotace byla důležitá, protože si z ní mohla koupit výrobní linku, která pomohla zkombinovat dobrý hardware a software. Druhá investiční pobídka ve formě daňových úlev je vlastně ještě v běhu a firmě usnadnila expanzi spojenou s nákupem superpočítače v ceně 15 milionů korun. "Pomohlo nám to modernizovat strukturu do nebývalých výšin. Zlepšili jsme kvalitu dodávaných služeb," uvádí Muchna.

 

Podle CzechInvestu se jedná o jeden z prvních projektů strategických služeb, které získaly investiční pobídky podle novely zákona o investičních pobídkách účinné od července 2012. V rámci novelizace došlo k rozšíření možných příjemců pobídek právě o centra strategických služeb a technologická centra. "Y Soft je první firmou, která požádala o investiční pobídky pro projekt softwarového centra. Navíc se jedná o firmu střední velikosti, která se tímto zavázala vytvořit minimálně 40 nových kvalifikovaných pracovních míst. Věříme, že díky ní najdou odvahu i další," uvádí Marcela Kolveková, vedoucí oddělení finanční podpory investičních projektů.

 

Muchna přiznává, že investičních pobídek vyhlašuje Czech-Invest mnohem více, takže byla možnost zvítězit nejenom ve dvou, ale firma se řídí určitými zásadami. "Od začátku jsme si říkali, že si nepůjdeme jen tak pro peníze, že nám někdo zaplatí polovinu. My jsem si vybírali věci, do kterých bychom šli tak jako tak. Ale samozřejmě nám to pomohlo v tom, že to, co jsme ušetřili, jsme mohli investovat do věcí, které nejsou pobídkované," vysvětluje předseda představenstva Y Soft.

 

Kromě investic do technologií se Y Soft soustředí na již zmíněnou zahraniční expanzi. Nejznámější z poslední doby je její akvizice australské společnosti Equitrac Systems of Australia, která už nese jméno Y Soft Australia. Cena dosud nebyla publikovaná a podle Muchny bude finalizována až tak za dva roky. "Půjde o jednotky milionů dolarů."

 

A proč se brněnská firma rozhodla pro investici u protinožců? "Nyní jsme nastavení tak, že máme možnost růst další tři roky organicky. Nechtěli jsme nic kupovat, ale tohle byla příležitost, po které mělo smysl skočit," prozrazuje šéf společnosti. "Akvizice je pro nás zajímavý způsob, jak rychle rozšířit tým v asijsko-pacifickém regionu," dodává.

 

O investice v Evropě ale zřejmě nestojí. Tvrdí, že kontinent snižuje svoji konkurenceschopnost zlepšováním podmínek zaměstnanců. "Jestli je to dobře, nebo špatně, je irelevantní. Zbytek světa se tak nechová," uzavírá Muchna s tím, že je třeba hledat nové příležitosti, jak v nových podmínkách fungovat.

 

Více informací na: www.czechinvest.org

Související