Auto hlavně dostalo plastové obložení a chromové doplňky, které mají dohromady pomoci při cestování mimo asfalt. Světlá výška vozu ale přitom zůstala stejná.
Kdo chce opravdové ježdění v terénu, musí si opatřit Cross Country s pohonem všech kol. Ten je zatím dostupný jen u jediné verze: vrcholného benzinového pětiválce T5 s přeplňováním. Od května letošního roku bude nabízet "čtyřkolku" i slabší motorizace T4. Systém pohonu všech kol je řešen nejnovější generací mezinápravové spojky Haldex, která zadní kola připojuje k těm předním v případě potřeby o něco rychleji. Konstruktéři osadili kompaktní hatchback motorem o výkonu 245 koní, Cross Country dokáže vystřelit z nuly na stovku za 6,5 sekundy. Díky pohonu všech kol je navíc točivý moment 360 Nm rovnoměrně přenášen na asfalt.
O řazení se stará šestistupňová převodovka Geartronic, která už je motoristům známa z dřívějška. Ta je nejslabším článkem celého řetězce, protože řadí pomaleji než některá soustrojí konkurence. Motor je s ní ovšem příkladně tichý a ve vyšších otáčkách poskytuje zajímavý zvuk. Radovat se z tohoto vozu ale Ekonom doporučuje jen tehdy, pokud řidiči nevadí časté zastávky u benzinové stanice. Při sportovní jízdě se spotřeba pohybuje okolo 16 litrů benzinu na 100 kilometrů, v průměru si auto řekne o 11 litrů. To není hodnota, kterou by u vozu této velikosti toleroval každý.
Volvo V40 Cross Country je ale luxusní auto, které si dokáže obhájit svoji vyšší cenu i spotřebu. Podvozek je totiž příjemně nastavený na dobrou kombinaci tuhosti v zatáčkách a komfortu. Vůz je dobře ovladatelný a díky pohonu všech kol se v zatáčkách chová neutrálně.
Interiérem se Cross Country podobá řadě svých rivalů, jako je například Mercedes-Benz A nebo BMW 1. V porovnání s běžnými hatchbacky (Volkswagen Golf nebo Hyundai i30) jde o malé auto, v rámci prémiové kategorie ale nabízí standard. Tedy až na kufr, do kterého toho mnoho kvůli objemu 335 litrů uložit nelze. Menší prostornost ale interiér nahrazuje vysokou kvalitou zpracování.
Pohodlné sedačky jsou potažené dvoubarevnou kůží. Tenký středový panel vypadá velmi pěkně, jen je potřeba se zorientovat v nezvyklém rozložení tlačítek. Tradiční budíky pak nahradil displej, který je možné přepínat do různých režimů. Například ve sportovním dává přednost ukazateli otáček s červeným podkladem. Ekologický režim zase ukazuje využití síly motoru a nabádá řidiče k ekonomičtější jízdě.
Volvo je známé svým důrazem na bezpečnost. Stejně jako u běžné verze modelu V40 má i Cross Country airbag pro chodce, který se v případě střetu nafoukne pod přední kapotou, a tím zjemní pád člověka. Nechybí ani systém upozorňující na možný střet s člověkem nebo jiným vozidlem v nízkých rychlostech. Další asistent zase řidiče varuje před nebezpečím v takzvaném mrtvém úhlu. Bezpečnostní výbava je tedy na nejvyšší možné úrovni. I díky tomu je Volvo V40 Cross Country povedené auto pro motoristy, kterým nevadí si za jeho kvality připlatit.
Tabulka technických parametrů
Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Motor: zážehový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2497 ccm
Výkon: 187 kW (245 k)
Toč. moment: 360 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 6,5 s
Max. rychlost: 235 km/h
Převodovka: 6stupňová, automatická
Komb. spotřeba: 8,3 l / 100 km
Rozměry: 4370 x 1802 x 1458 mm
Rozvor náprav: 2646 mm
Hmotnost: 1631 kg
Objem kufru: 335 l / 1032 l
Cena: 836 917 korun včetně DPH
Volvo V40 Cross Country
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Markovič




