Leoš Novotný (27)

Vzdělání:
Vystudoval ekonomii na univerzitě ve Warwicku.

Kariéra:
Již během studia působil v různých pozicích ve firmě Hamé mimo jiné v pobočkách v Rumunsku a v Rusku. Pracoval jako investiční bankéř v Londýně a ve Vídni pro Raiffeisen Investment.
Spoluzaložil vlastní investiční společnost Aakon Capital.
Letos v prosinci by na koleje měly vyrazit první vlaky pod hlavičkou LEO Express.

Soukromí:
Je svobodný, má rád literaturu a sport.

Když se chce podnikatel a majitel společnosti LEO Express Leoš Novotný ve své kanceláři pohodlně usadit, může si vybrat buď manažerské křeslo u svého stolu, nebo ještě lépe sedačku, která se v jeho vlacích bude montovat do business class.

Ve svých 27 letech má v hlavě dobře srovnáno to, co chce, a nepochybuje, že jeho vlaky pomohou nejen změnit kulturu cestování, ale i pozvednout celou českou ekonomiku. Nejde prý jen o přepravu osob z bodu A do bodu B. "Chceme naše služby postavit tak, aby byly zrychlovačem ekonomických, společenských i kulturních interakcí ve společnosti," vysvětluje svoji vizi Novotný. "Jde o to, že když děláte byznys a domluvíte si schůzku, můžete se spolehnout, že když pojedete vlakem, budete na místě včas. A i takhle se zrychlí tep ekonomiky," dodává, jakkoli nepopírá racionální prvek každého podnikání - vydělat peníze.

S velkým byznysem je Novotný v úzkém kontaktu prakticky od dětství. Jeho otec Leoš Novotný senior je úspěšným podnikatelem, který vybudoval a poté i výhodně prodal potravinářskou společnost Hamé. I když jeho syn odmítá, že by mu rodinné zázemí nějak umetlo cestičku, připouští, že díky otcově podnikání získal zkušenosti i vlastní podnikatelskou referenci, která se mu hodila, když žádal zahraniční banky o peníze na svoji železniční investici. "Otec má jistě velmi úspěšný příběh a já měl příležitost být toho účasten. Byl jsem na poradách, zlomových jednáních, a nebylo to jednoduché. Zocelilo mne i prostředí, kdy jsem byl brán jako synek, který to tam možná převezme, a tak na něho radši budeme hodní. To mi moc příjemné nebylo," vzpomíná.

Novotný působil i jako investiční bankéř v Británii či Rakousku. A právě v zahraničí prý pochopil, jak funguje svět byznysu a jak v něm, pokud možno, prorazit. "Začíná to tím, že máte nápad. A v Česku to tím často končí. Nemáte kapitál a je konec. Já pochopil, že nápad musíte umět formulovat, přetavit do podoby čitelného materiálu, který můžete svázat a jít s ním do banky, investičního fondu, venture kapitálu. Když máte trpělivost, časem najdete někoho, kdo vás chce poslouchat."

Sám jde úspěchu naproti. Dokazuje to i tím, že mluví sedmi jazyky, respektive na zlepšení ve dvou z nich, čínštině a arabštině, ještě intenzivně pracuje. Má pro to i racionální důvod. "Když budu jeden z deseti podnikatelů v Číně a budeme mít stejnou kompetenci, ale já jediný budu schopen si s Číňanem u oběda popovídat, získám tím rozhodující bod navíc," říká. Životnost projektu LEO Expressu, respektive životnost nových vlakových souprav, je plánována na 30 let. V té době bude Leoši Novotnému teprve šestapadesát. Vizi spokojeného rentiéra ale nemá. "Života si chci užívat prací. Bavit se jí," říká a dodává: "V práci přece trávíte pět sedmin týdne, to je výrazný kus vašeho života, měla by to být i zábava. Ne si říkat, teď budu dřít, abych si na důchod užíval. Nikdy nevíte, co tu bude za 30 let, a nevíte, zda tu budete vy."


Týdeník Ekonom - č. 31-32/2012Mladí a úspěšní Češi:

VÍCE SE O TÉMATU MLADÝCH A ÚSPĚŠNÝCH ČECHŮ DOČTETE V POSLEDNÍM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 2. SRPNA, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

 

 

Robert Břešťan

Foto: Jan Rasch

Související