Na otázku, jak se stát úspěšným manažerem, odpovídají desítky příruček. Ale ty z vás dobrého manažera neudělají. Zapotřebí jsou zkušenosti, disciplína a také zásady, podle kterých řídíte sebe, tým i firmu. Mně osobně jich stačí pět.

První je: Co je malé, to je milé. Nesnažte se o vybudování složitých a rozsáhlých struktur. Dříve či později spotřebují více času na interní komunikaci než na vlastní byznys. Pokud chcete velkou společnost, budujte ji jako množinu malých ekonomicky samostatných firem.

Druhá zásada zní: Trvalý růst není utopie, jen dostatek kreativity. Je třeba umět včas rozpoznat podnikatelské příležitosti. Je-li snaha o jejich využití předčasná, či opožděná, znamená to ztrátu. Firma, která se neorientuje na dlouhodobý růst, je odsouzena k zániku.

Třetí zásada: Skutečný šéf je ve firmě jen jeden - zákazník. Toto pravidlo musí přijmout celý podnik. I sebevětší manažer, který má v garáži pět BMW, by byl bez přízně zákazníků nula.

Čtvrtá zásada: Štěstí je stav mysli. Zdravé vztahy na pracovišti jsou předpokladem spokojenosti zákazníků. Pohled na kyselé obličeje pracovníků firmy zhoršuje její perspektivy stejně jako nekvalitní výrobky. Management by zaměstnance neschopné pozitivního a slušného chování buď neměl vůbec zaměstnávat, nebo je alespoň nenechat komunikovat se zákazníky.

A poslední zásada: Poctivost není pouhé slovo. Pouze poctivost k sobě i k ostatním může vést k dlouhodobému profitu, uznání i k vlastní spokojenosti. Heslo "Prožij den tak, abys večer sám sobě mohl pohlédnout do tváře" by se mělo stát morálním imperativem nejen v buddhistickém světě.

Mladí manažeři očekávají návod, jak být úspěšní, čtou sofistikované poučky a komplikované analýzy vedení firem. Přitom jim ale stačí pět jednoduchých zásad. Vyzkoušejte si to sami.

Cyril Svozil
majitel a ředitel výrobce a distributora topných systémů Fenix Group

"Trvalý růst není utopie, je to pouze dostatek kreativity."

Související