Na otázku, jak se stát úspěšným manažerem, odpovídají desítky příruček. Ale ty z vás dobrého manažera neudělají. Zapotřebí jsou zkušenosti, disciplína a také zásady, podle kterých řídíte sebe, tým i firmu. Mně osobně jich stačí pět.

První je: Co je malé, to je milé. Nesnažte se o vybudování složitých a rozsáhlých struktur. Dříve či později spotřebují více času na interní komunikaci než na vlastní byznys. Pokud chcete velkou společnost, budujte ji jako množinu malých ekonomicky samostatných firem.

Druhá zásada zní: Trvalý růst není utopie, jen dostatek kreativity. Je třeba umět včas rozpoznat podnikatelské příležitosti. Je-li snaha o jejich využití předčasná, či opožděná, znamená to ztrátu. Firma, která se neorientuje na dlouhodobý růst, je odsouzena k zániku.

Třetí zásada: Skutečný šéf je ve firmě jen jeden - zákazník. Toto pravidlo musí přijmout celý podnik. I sebevětší manažer, který má v garáži pět BMW, by byl bez přízně zákazníků nula.

Čtvrtá zásada: Štěstí je stav mysli. Zdravé vztahy na pracovišti jsou předpokladem spokojenosti zákazníků. Pohled na kyselé obličeje pracovníků firmy zhoršuje její perspektivy stejně jako nekvalitní výrobky. Management by zaměstnance neschopné pozitivního a slušného chování buď neměl vůbec zaměstnávat, nebo je alespoň nenechat komunikovat se zákazníky.

A poslední zásada: Poctivost není pouhé slovo. Pouze poctivost k sobě i k ostatním může vést k dlouhodobému profitu, uznání i k vlastní spokojenosti. Heslo "Prožij den tak, abys večer sám sobě mohl pohlédnout do tváře" by se mělo stát morálním imperativem nejen v buddhistickém světě.

Mladí manažeři očekávají návod, jak být úspěšní, čtou sofistikované poučky a komplikované analýzy vedení firem. Přitom jim ale stačí pět jednoduchých zásad. Vyzkoušejte si to sami.

Cyril Svozil
majitel a ředitel výrobce a distributora topných systémů Fenix Group

"Trvalý růst není utopie, je to pouze dostatek kreativity."

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-56736270-poctivost-je-lepsi-nez-manazerske-poucky