Předpokládat, že lidé chtějí to, co se jim líbí, je omyl. Touha a "líbení se" jsou dvě různé emoce a často spolu vzájemně reagují podivnými způsoby. Čím více lidé něco chtějí, tím méně se jim to pak líbí, dokázali vědci. Je to, jako když se snažíte dostat do exkluzívního klubu. Jste-li odmítnuti, láká vás to ještě víc. Ale když se tam nakonec dostanete, řeknete si: a to je všechno?
Závěry, ke kterým dospěli výzkumníci Uzma Khanová, Ab Litt a Baba Shiv (HBR 6/2010), naznačují, že s některými marketingovými postupy je třeba zacházet velmi opatrně. Například strategické vytváření nedostatku a zvyšování hladu po určitém zboží sice povede k okamžitému zvýšení poptávky, ale dlouhodobě se může vymstít: odrazí se na jiných produktech téže značky, loajalitě zákazníků, opakovaných nákupech. Pokud tedy víte, co děláte - pokud vám jde třeba o dosažení čtvrtletních výsledků - pak je to v pořádku. Jinak se spíše vyplatí mít dlouhodobou strategii.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později