Více než dvě třetiny českých firem nemají dlouhodobý finanční plán, a dokonce čtvrtina má finanční strategii na maximálně tři měsíce. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila Asociace malých a středních podniků v první polovině března 2012 mezi 524 firmami.

"Podceňování finančního plánování je jedním z velkých rozdílů mezi tuzemskými a zahraničními malými a středními podniky," komentuje výsledky Marek Hatlapatka, analytik společnosti Cyrrus. Tento deficit je podle něho pozůstatkem jak minulých dob, tak nedostatečným proniknutím finanční analýzy a strategie do řízení malých a středních podniků.

Krize jako důvod

Martin Konečný, generální ředitel středně velké společnosti KB-Blok systém ze Severočeského kraje s ročním obratem půl miliardy korun, přiznává, že i jim chybí dlouhodobá strategie. Ovšem ne proto, že by ji nechtěli vytvořit, ale protože nemohou. "Situace ve stavebnictví je nyní neodhadnutelná. Současný dlouhodobý finanční plán v našem segmentu je přežít," tvrdí Konečný.

Krizi jako důvod absence dlouhodobého výhledu ve firmách uvádí i Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP. Firmy podle jeho zkušeností zkracují plány, protože se trhy mění a prognózy jsou neúspěšné.

Proto jsou společnosti řízeny operativně. "Chybí nám vizionáři, kteří obrazně řečeno vezmou prapor do ruky, vytyčí dlouhodobý cíl a dají mu počitatelné parametry," přiznává Havlíček.

Marcela Honsová

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-55605100-ceske-firmy-nemaji-vizi