Více než dvě třetiny českých firem nemají dlouhodobý finanční plán, a dokonce čtvrtina má finanční strategii na maximálně tři měsíce. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila Asociace malých a středních podniků v první polovině března 2012 mezi 524 firmami.
"Podceňování finančního plánování je jedním z velkých rozdílů mezi tuzemskými a zahraničními malými a středními podniky," komentuje výsledky Marek Hatlapatka, analytik společnosti Cyrrus. Tento deficit je podle něho pozůstatkem jak minulých dob, tak nedostatečným proniknutím finanční analýzy a strategie do řízení malých a středních podniků.
Krize jako důvod
Martin Konečný, generální ředitel středně velké společnosti KB-Blok systém ze Severočeského kraje s ročním obratem půl miliardy korun, přiznává, že i jim chybí dlouhodobá strategie. Ovšem ne proto, že by ji nechtěli vytvořit, ale protože nemohou. "Situace ve stavebnictví je nyní neodhadnutelná. Současný dlouhodobý finanční plán v našem segmentu je přežít," tvrdí Konečný.
Krizi jako důvod absence dlouhodobého výhledu ve firmách uvádí i Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP. Firmy podle jeho zkušeností zkracují plány, protože se trhy mění a prognózy jsou neúspěšné.
Proto jsou společnosti řízeny operativně. "Chybí nám vizionáři, kteří obrazně řečeno vezmou prapor do ruky, vytyčí dlouhodobý cíl a dají mu počitatelné parametry," přiznává Havlíček.
Marcela Honsová