Novou škodovku Citigo je možné si pořídit za necelých 150 tisíc. Vedle toho je v Česku k dostání dalších 25 modelů s cenou pod 200 tisíc korun. Ještě loni se dalo napsat, že tato inzerovaná částka je ve většině případů pouhý marketingový trik, jehož jediným cílem je připoutat pozornost zákazníků ke značce, a téměř žádný motorista si takové "holé" auto nikdy nekoupí.
Letos je to jinak, protože výrobci svoji nabídku podstatně vylepšili. "V ceně pod 200 tisíc jsou i poměrně dobře vybavená auta, takže nacházejí reálné zákazníky," konstatuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Mezi modely s cenovkou pod 200 tisíc najdeme velká praktická "auta pro řemeslníky", jako je Dacia Logan MCV, i maličké "hračky pro nejbohatší tatínky a jejich studující potomky", používané často místo motocyklů. Dají se mezi nimi najít nejmodernější novinky, jako je právě Škoda Citigo, ale také výběhové vozy, například Renault Clio Storia.
Tajemství levných vozů
Ke zvýšení počtu modelů v ceně pod 200 tisíc přispělo odbourání cel při dovozu z Koreje a Indie. Další příčinou jsou úsporná opatření, a především stále modernější a efektivnější výrobní technologie v samotných automobilkách.
Finální výrobci navíc vyvíjejí obrovský tlak na producenty dílů. "Při přípravě smlouvy o dodávkách na výrobní pásy automobilek se dodavatelé často musejí dopředu zavázat k pravidelnému meziročnímu snižování cen komponentů o několik procent," popisuje tuto praxi Mojmír Čapka, generální ředitel společnosti Brisk Tábor, která dodává svíčky pro motory. Podle něho to vede k nasazování stále dokonalejších a úspornějších technologií u výrobců dílů a pochopitelně také k tomu, že k obdobnému zlevňování tlačí své subdodavatele.
Čapka upozorňuje, že dříve si automobilky vyvíjely díly samy a po dodavateli chtěly jen to, aby je podle dodané technické dokumentace vyráběl. Dnes vývoj komponentů předávají specializovaným firmám, které to dokážou za nižší peníze. A značnou roli hraje konkurence - firem schopných vyrobit kvalitní díly přibývá, o zakázky evropských automobilek se perou podniky z Turecka, bývalého Sovětského svazu, Číny a Indie, a to také vede k nižším cenám.
Nejlevnější v Česku prodávaná auta ostatně pocházejí z Turecka, Ruska, Rumunska a Polska. Čili ze zemí, kde je relativně levná pracovní síla. V seznamu aut v ceně pod 200 tisíc převažují starší modely. Podle Jana Linharta z KPMG automobilky v době krize omezily uvádění novinek na trh, a aby zákazníky něčím zaujaly, ukázaly jim nižší ceny.
K nejlevnějším vozům na českém trhu se tak řadí v Polsku vyráběný letitý model Fiat Panda. Jeho modernější nástupce se začne v České republice prodávat příští rok na jaře, přičemž výroba se vrací do Itálie. Nicméně mluvčí českého zastoupení Fiatu Janka Konečná tvrdí, že cena nové verze bude sice vyšší, ale bez ohledu na změnu výrobní lokality nepůjde o velký skok. Odbory v Itálii musely souhlasit s tvrdými podmínkami, bez nichž by se montáž tohoto typu do Itálie nevrátila.
Přestože dnes patří Česko na evropské automobilové mapě k levnějším zemím, před krizí zde byla auta naopak mimořádně drahá. Jan Linhart upozorňuje na postupné stírání rozdílů mezi jednotlivými státy, doprovázené celkovým mírným snižováním průměrných reálných cen automobilů. Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus v této souvislosti připomíná, že dnešní lidé si v případě potřeby dokážou najít levnější vůz kdekoli v Evropské unii.
Podle automobilového experta společnosti PricewaterhouseCoopers Jana Malého klesly loni ceny aut v Česku o devět procent, Slovensko a Slovinsko vykázaly pád o více než 10 procent. Průměr Evropské unie byl 2,5 procenta, v eurozóně 1,5 procenta. Jiří Šimara upozorňuje, že relativně nejlevnější automobily má dnes mezi evropskými státy například Velká Británie.
K současným slevám vede ovšem i to, že se blíží konec roku a je zapotřebí připravit prostor pro nové modely, které se představí na jaře v Ženevě. I prodej se ztrátou může být za této situace pro některé firmy lepší, než když vůz zůstane ve skladě. Navíc nový levný automobil bude občas potřebovat vyměnit nějaké díly, a automobilky věří, že bude-li s ním zákazník spokojený, koupí si příště model stejné značky.
Čeká nás přechodné zdražení?
Značnou roli ve zlevňování dovážených aut sehrálo také posilování koruny. Pokud stál před rokem nějaký vůz 200 tisíc korun, v eurech to představovalo asi 8100, zatímco předloni to bylo jen 7750 eur. Tento vývoj otevřel dovozcům obrovský prostor pro akční slevy. Jenže koruna nyní naopak oslabuje; koncem listopadu bylo za 200 tisíc korun asi 7840 eur. Současný vývoj kurzu se ale zatím na ceně běžných aut neprojevil.
Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla k tomu ani nedojde, pokud se kurz vůči euru změní o korunu či dvě. Kdyby ale koruna dlouhodobě oslabila třeba o 20 procent, současné korunové ceny by dovozci držet nemohli.
Více se o tématu minivozů, včetně recenze Škody Citigo dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 1. prosince, nebo pod odkazem níže: