Na ministerstvu obrany měli před pár dny důvod se pochlubit - jeho vyjednávačům se prý podařilo odvrátit hrozbu, že by si Česko za již tak předražená letadla Casa ještě více připlatilo. Evropská komise stáhla žalobu na český stát, v níž mu vytýkala, že si stroje za 3,6 miliardy korun pořídil bez soutěže.

Podle ministerstva šlo o hodně. "Pokud by se nepodařilo řízení zastavit, náš stát by čelil riziku placení náhrady škody v řádu miliard korun," řekl ministr obrany Alexandr Vondra.

Jenže při bližším pohledu na to, jaké je odhodlání Bruselu vymáhat pokuty, již ministrovo prohlášení působí jako přehnané dramatizování. Scénář, kdy by nějaká členská země musela platit pokutu kvůli nějaké své zakázce, je totiž zcela výjimečný.

"Evropská komise každý rok detailně prošetřuje mezi 10 až 20 zakázkami z různých členských zemí. Není však známo, že by minimálně v posledních letech skončil některý z případů uložením pokuty," říká Tomáš Čihula, odborník na evropské právo z advokátní kanceláře Kinstellar.

EU jako nedůrazný strážce

Když zalovíme v unijních databázích, najdeme pouze jeden případ, který by připomínal český nákup letadel Casa. V roce 2008 rozhodl Evropský soud v Lucemburku, že Itálie porušila unijní pravidla, když bez soutěže nakupovala vrtulníky od svého domácího výrobce Augusta S.p.A. Spor se táhl více než čtyři roky a Brusel nakonec pokutu nevyžadoval.

Samotné veřejné zakázky navíc ani nepatří mezi oblasti, kterým by bruselští kontroloři věnovali hlavní pozornost. Mnohem častěji prověřují, jak členské země dodržují směrnice v oblastech, jako je výběr daní či ochrana vodních zdrojů.

Konkrétně u České republiky dnes soud řeší celkem šest případů. Evropská komise v nich Česko žaluje například kvůli nedodržení unijních směrnic při výběru DPH nebo že dostatečně neotevřelo svůj trh při provozování železniční dopravy. Pokutu však Brusel žádá uložit pouze v jednom z oněch šesti případů, a to kvůli tomu, že česká vláda včas neumožnila vznik zaměstnaneckých penzijních fondů.

Rozsudky bez pokut

Za pozornost přitom stojí, že v minulosti soud již celkem 13krát žalobám proti České republice vyhověl. "Tyto rozsudky však nikdy nevedly k placení pokuty," říká Balázs Lehóczki, mluvčí Evropského soudního dvora.

Bruselu totiž obvykle stačí, že se členská země "polepší" a unijní pravidla začne naplňovat. To se ostatně stalo i u letounů Casa - Brusel žalobu stáhl poté, co mu ministerstvo obrany slíbilo, že již začne nakupovat řádně. Tedy, že soutěže bude obcházet pouze v situaci, kdy budou ohroženy "základní bezpečnostní zájmy státu", jak to doslova vyžadují evropské úmluvy.

Nicméně, podle zjištění Ekonomu bude mít ministerstvo ještě jednu příležitost přesvědčit Brusel, že to s vypisováním soutěží myslí vážně. Evropská komise totiž prošetřuje také další zakázku z éry exministra Martina Bartáka, kdy byl osloven pouze jediný zájemce - nákup 90 obrněných vozidel Iveco. "Usilujeme o to, aby Komise i zde své šetření zastavila. Tento případ ale zatím není ve fázi, kdy by Česku hrozila žaloba, ke které došlo u letadel Casa," říká Václav Bálek, představitel Česka v Politickém a bezpečnostním výboru EU.

Vladimír Šnídl


3,6 mld. Kč
Taková je hodnota kontraktu na letadla Casa, kvůli němuž prý hrozilo několikamiliardové penále.

Související