Minulý týden oficiálně začala ve slovenském závodě Volkswagen výroba třídveřových automobilů Škoda Citigo. Na snímcích prvních vozů je zajímavý nenápadný detail, jímž se Citigo liší od původně Škodou zveřejněných fotografií. Jde o znak, jenž byl na prvotním zobrazení už v novém provedení, zatímco první sériová auta nesou na kapotě dosavadní logo. Podle informací týdeníku Ekonom k výměně emblémů Škoda hodlá přistoupit v příštím roce.
Nejmenší škodovka sdílí shodnou techniku s modelem VW Up!, který montují na stejné lince. Oba vozy se liší především tvarem bočního okna. Rozdíl je rovněž v pojetí zadních dveří a odlišná jsou světla a maska chladiče. Třetím bratislavským sourozencem bude model Seat Mii, který je ovšem Škodě Citigo velice podobný. Je tedy znát, že se v koncernu snažili, aby vůz značky Volkswagen byl nezaměnitelný a nad modely Škoda a Seat zřetelně vyčníval.
Minivozy porostou
O automobily kategorie mini je tradičně největší zájem v jihoevropských zemích. "V Česku je podíl minivozů na celkovém trhu téměř zanedbatelný, ale jejich prodej zde poroste," říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Souvisí to podle něho s tím, že bohatnoucí lidé si pořizují další nové auto do rodiny. "Majitelé vozu Superb budou zvažovat, zda si jako druhé auto pořídí Fabii, či Citigo, ale nemyslím si, že by Škoda přebrala zákazníky kolínským trojčatům Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1," dodává Tunkl.
Na minivozy připadá jen asi 2,2 procenta z celkového prodeje osobních aut v Česku. Nejúspěšnější jsou zde letos modely Fiat Panda, Kia Picanto, Chevrolet Spark a Peugeot 107.
Nová nejmenší škodovka s tříválcovým litrovým motorem spotřebuje 4,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Citigo je 3,56 metru dlouhé, 1,65 metru široké a 1,48 metru vysoké. V příštím roce nabídku minivozů s okřídleným šípem doplní pětidveřová verze.
K výrobě minivozů přimělo evropské automobilky rozhodnutí Bruselu snížit emise oxidů uhlíku, což znamená srazit průměrnou spotřebu nových automobilů. Nejsnazší cestou, jak tohoto cíle dosáhnout, je totiž prodávat i malá vozidla. K nim se dosud mnohé společnosti stavěly macešsky, protože výroba pěkného malého auta je téměř stejně pracná jako montáž velkého, přičemž od malého vozu se předpokládá, že bude levný.
Hlavním evropským výrobcem minivozů byl dosud Fiat, který v této kategorii nabízí dokonce dva automobily (modely Fiat 500 a Panda). Někteří prodejci fiatů však připouštějí, že zvláště pro typ Panda budou bratislavské vozy těžkou konkurencí.
Petr Korbel
Nové logo má vůz Citigo jen na propagačních fotografiích. Z linky zatím sjíždí s původním (vpravo). Otázkou však je, s jakým logem dorazí do prodejen.