Výzbroj české armády opět zmohutněla. Jak zjistil týdeník Ekonom, ministerstvo obrany si nakoupilo další italské obrněné vozidlo Iveco. Cena: 14 miliónů korun.
Zakázka opět proběhla bez otevřené soutěže a přes domácího prostředníka. Tím je konkrétně společnost Praga-Export, která již v předešlých letech dodala vojákům 112 vozidel Iveco v bojových verzích a k tomu tři obrněné sanitky. Spolu za více než čtyři miliardy.
Nejnovější Iveco jen doplní tuhle mozaiku – armáda ho potřebuje tentokrát k výrobě prototypu obrněnce určeného pro chemický a biologický boj. S vozidlem budou nyní pracovat technici Vojenského opravárenského podniku ve Šternberku, kde ho vybaví přetlakovou kabinou, dálkově řízeným robotem, různými senzory a dalšími »vychytávkami«.
Jen samotný vývoj této speciální verze vyjde na téměř sto miliónů korun. A pokud bude úspěšný, armáda si pořídí i další »chemická« Iveca. Kolik italských obrněných vozidel bude ještě potřeba, se neví. Dříve se mluvilo o deseti až třiceti vozidlech, ministerstvo nicméně slibuje úspory.
»V současné době probíhají v rezortu obrany úsporná opatření a z tohoto důvodu se nepředpokládá rozsáhlá akvizice této techniky,« uvedl mluvčí ministerstva Vladimír Lukovský.
Poslední auto bez tendru?
Plán na vývoj vlastního chemického vozidla vznikl ještě v době, kdy ministerstvo obrany řídil nejdřív jako první náměstek, později jako ministr Martin Barták. Současný šéf resortu Alexandr Vondra nechal projekt běžet.
»Česká republika se profiluje jako jedna z vedoucích zemí NATO v oblasti chemické a biologické ochrany, proto byl zahájen tento projekt,« vysvětlili zástupci Vondrova ministerstva nedávno své rozhodnutí.
Kromě italských vozidel Iveco resort zvažoval pro vývoj chemické verze už jenom jednu variantu, a sice německé obrněnce Unimog. Ty se ale prý ukázaly jako technicky nevyhovující.
Proč nedošlo na otevřenou soutěž a nedostali šanci i jiní výrobci, není jasné – s exministrem Bartákem se týdeníku Ekonom spojit nepodařilo. Barták nedávno redakci napsal, aby ho v budoucnu kontaktovala už jenom přes jeho advokáta Tomáše Sokola. Týdeník Ekonom tedy poslal dotazy do Sokolovy advokátní kanceláře, Sokol nicméně odepsal, že exministr je v současnosti v zahraničí a nelze se ním rychle spojit.
Že před nákupem Iveca pro chemickou verzi nedošlo na soutěž, však není nikterak překvapivé – bez otevřeného tendru dosud proběhly všechny várky nákupů těchto vozidel od firmy Praga-Export.
Tato praxe by nicméně do budoucna měla skončit. Parlamentem nedávno prošly novely, které ministerstvu obrany zpřísňují podmínky pro obcházení soutěží a zároveň omezují roli domácích prostředníků.
Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 17. srpna.