Před několika lety General Electric (GE) uvedla na trh dva malé a levné produkty - přenosné EKG a ultrazvuk integrovaný do PC. Oba výrobky byly původně vyvinuty pro rozvojové ekonomiky, nyní se však prodávají i v USA.
Tento proces nazýváme zpětnou inovací (reverse innovation). Je opakem glokalizace (glocalization), kterou výrobci průmyslového zboží ve vyspělých zemích užívají po desetiletí. Při glokalizaci firmy vyvíjejí špičkové produkty doma a pak je distribuují po celém světě, s adaptací na místní podmínky. Glokalizace fungovala dobře v období, kdy bohaté země představovaly převážnou většinu trhu. Tyto časy však již minuly.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později