Před několika lety General Electric (GE) uvedla na trh dva malé a levné produkty - přenosné EKG a ultrazvuk integrovaný do PC. Oba výrobky byly původně vyvinuty pro rozvojové ekonomiky, nyní se však prodávají i v USA.
Tento proces nazýváme zpětnou inovací (reverse innovation). Je opakem glokalizace (glocalization), kterou výrobci průmyslového zboží ve vyspělých zemích užívají po desetiletí. Při glokalizaci firmy vyvíjejí špičkové produkty doma a pak je distribuují po celém světě, s adaptací na místní podmínky. Glokalizace fungovala dobře v období, kdy bohaté země představovaly převážnou většinu trhu. Tyto časy však již minuly.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



