El Rey ovšem také vyrábí vlastní skvělou čokoládu, pod svou značkou, kterou se snaží vyvážet. Mimo domácí trh ji ovšem prakticky neseženete a rozhodně za ni nikdo není ochoten platit stejnou cenu jako za řekněme Godivu nebo Lindt. Je to proto, že El Rey je značka venezuelská, nikoliv švýcarská nebo belgická, a spotřebitelé jsou přesvědčeni, že dobrá čokoláda musí být z Evropy.
Jak píše Rohit Deshpandé v Harvard Business Review z prosince 2010, jedná se o tzv. "paradox země původu". Stát, odkud zboží pochází, určuje jeho autenticitu. Zákazníci si spojují určité země s nejvyšší kvalitou: Francie: víno, Itálie: sportovní auta, Švýcarsko: hodinky. Konkurenční výrobky z jiných zemí, zvláště pak jsou-li to země rozvojové, jsou považovány za méněcenné. Dokonce i když jejich kvalita je naprosto srovnatelná, nedosáhnou jejich výrobci, pokud jsou to firmy z rozvojových zemí, na stejnou cenu. Nízká cena pak zase vyvolává představu, že nabízené zboží není tak dobré jako to z osvědčených trhů.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



