El Rey ovšem také vyrábí vlastní skvělou čokoládu, pod svou značkou, kterou se snaží vyvážet. Mimo domácí trh ji ovšem prakticky neseženete a rozhodně za ni nikdo není ochoten platit stejnou cenu jako za řekněme Godivu nebo Lindt. Je to proto, že El Rey je značka venezuelská, nikoliv švýcarská nebo belgická, a spotřebitelé jsou přesvědčeni, že dobrá čokoláda musí být z Evropy.
Jak píše Rohit Deshpandé v Harvard Business Review z prosince 2010, jedná se o tzv. "paradox země původu". Stát, odkud zboží pochází, určuje jeho autenticitu. Zákazníci si spojují určité země s nejvyšší kvalitou: Francie: víno, Itálie: sportovní auta, Švýcarsko: hodinky. Konkurenční výrobky z jiných zemí, zvláště pak jsou-li to země rozvojové, jsou považovány za méněcenné. Dokonce i když jejich kvalita je naprosto srovnatelná, nedosáhnou jejich výrobci, pokud jsou to firmy z rozvojových zemí, na stejnou cenu. Nízká cena pak zase vyvolává představu, že nabízené zboží není tak dobré jako to z osvědčených trhů.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později