Mnohé prognózy hovoří o tom, že do roku 2050 a možná, že se tak stane ještě dříve, se Indie po Spojených státech a Číně stane třetí nejsilnější ekonomikou planety.

I přes finanční krizi, jejíž dopady se zcela nevyhnuly ani Indii, zůstává stále po Číně nadále druhou nejrychleji rostoucí ekonomikou světa. Ve fiskálním roce 2009/10 si předpokládané tempo růstu HDP drží kolem hranice šesti procent. Indie tak má jako cíl investičních plánů českých podnikatelů jistě hodně co nabídnout. Ekonomika této asijské země skýtá obrovský potenciál. V současnosti dosahuje její HDP v přepočtu na běžný kurz téměř 700 mld. USD, měřeno paritou kupní síly je tak na 4. místě světového žebříčku.

Možnosti indického trhu

Indie má svá velká pro, ale je třeba informovat se i o možných rizicích, které se odvíjejí od odlišné podnikatelské kultury, velikosti trhu, ale i všudypřítomné byrokracie a s ní spojené korupce.

Čeští obchodníci jistě mají na čem stavět. Počátky obchodní spolupráce s Indií spadají už do předválečného období. Pro ilustraci zmiňme výrobce obuvi Baťa. Obchodní vztahy nabyly nové intenzity po válce, kdy se z Česko-slovenska do Indie vyvážela především zařízení pro lehký průmysl, od obráběcích strojů přes textilní a potravinářské stroje po technologii pro oblast energetiky. Dobré jméno dělá českému obchodu v současnosti především automobilka Škoda, pro kterou představuje Indie jeden z nejvýznamnějších trhů. Příležitosti českého exportu se v současnosti odvíjejí především z priorit stanovených indickou vládou na pětileté období dopředu.

Čeští obchodníci by se tak měli soustředit na hlavní oblasti skýtající možnosti pro rozvoj spolupráce, jako jsou: rozvoj průmyslu -- těžebního a zpracovatelského, farmaceutického a textilního, rozvoj v oblasti informačních technologií, ekologické dopravy, biotechnologií, zemědělství a potravinářského průmyslu, dodávek spotřebního zboží, zajištění pitné vody (včetně čističek apod.), zaměření na rozvoj energetického sektoru a rozvoj infrastruktury. Právě nedostatečná infrastruktura a nestálé dodávky energie patří mezi základní faktory negativně ovlivňující důvěru zahraničních investorů.

Pro úspěšné rozvíjení obchodních aktivit je důležitá fyzická přítomnost na indickém trhu formou kanceláře, místního zástupce. To logicky zvyšuje náklady. Zvládnutí otázky místního zastoupení a poradenství je důležitým krokem, který vám může obchodování v mnohém usnadnit či minimálně eliminovat potenciální rizika a komplikace.

Vyjednávání obchodu

Pokud hodláte v Indii investovat, připravit byste se měli především na to, že se vám nepodaří dojednat obchod během jednoho setkání. Období mezi prvním jednáním a sepsáním kontraktu trvá podle údajů Světové banky v průměru 425 dnů a řadí se tak mezi nejdelší na světě. I při samotném jednání je třeba být velmi trpělivý a brát ohledy na mentalitu obchodníků. Ti často jednají velmi spontánně, nemají většinou ve zvyku říkat ne, tudíž neberte zcela vážně všechny závazky, které vám smluvní strana odsouhlasí, dokud dohodnutý kontrakt neuzavřete písemně. Nesnažte se rychle dosáhnout svého. Schůzka se obyčejně začíná neformální konverzací, plusem pro vás může být, když projevíte zájem i jisté znalosti o zemi týkající se nejen nejznámějších památek. Pozor si dejte na kritiku namířenou proti zemi či neopatrné vyjádření, které by obchodní protějšky mohlo urazit. Indové nemají příliš smysl pro humor, vtipkování si proto raději rozmyslete.

ZNÁMOSTI JSOU DŮLEŽITÉ

Indové dávají přednost osobnímu kontaktu, považují si jej a berou jako výraz osobního zájmu. Přímo v místě aktivit se hodí mít svého konzultanta či zprostředkovatele, který vás pro obchod doporučí. Důležitou roli hrají osobní známosti a kontakty. Počítejte také s tím, že termíny vměnit, či bude problém je vůbec závazně potvrdit. Na samotné schůzky partneři pravděpodobně dorazí se zpožděním. Časové přísliby typu "zítra" či "za týden" však jsou ve většině případů směrodatné.

Dobrá jazyková vybavenost

Indičtí obchodníci jsou sebevědomí, často velmi dobří řečníci se schopností přesvědčovat svého oponenta. Dokáží tvrdě tlačit na cenu, avšak na druhou stranu vyžadují vysoce kvalitní technické řešení. Zpracování obchodní nabídky by mělo mít punc určité exkluzivity. Je také dobré vědět, že domácí firmy nejsou příliš ochotné mezi sebou spolupracovat.

Ačkoliv existují velké disproporce v úrovni jednotlivých regionů, v Indii se v posledních letech masivně rozrůstá spotřební trh, zvyšuje se životní úroveň obyvatel. Plusem jsou i zkušenosti českých podniků na území Indie a jejich dobrá pověst. Široké využívání angličtiny a velmi dobrá jazyková vybavenost obchodníků usnadňuje komunikaci.

VYUŽIJTE PŘÍLEŽITOST

Příležitosti se nacházejí především v rozvoji průmyslu a zvyšování jeho konkurenceschopnosti. Modernizují se strojírenské podniky, Indie je také zavázána ke zlepšování životního prostředí. Možnosti obrovského indického trhu jsou výzvou i pro všechny nadnárodní firmy, které tak mohou vytvářet silné konkurenční tlaky. Příležitostí je ale více než mnoho a záleží jen na schopnosti českých investorů, jak dobře je dokáží využít ve svůj prospěch.


Historie

Nejstarší známky lidské kultury v Indii sahají do 3. tisíciletí př. n. l. Od poloviny 2. tisíciletí př. n. l. byla Indie obydlena indoevropským obyvatelstvem. Do této doby se rovněž datuje první rozdělení indické společnosti do kast. Již od 5. století př. n. l. se v zemi šířil buddhismus, který byl vytlačen hinduismem až ve středověku za vlády severoindické dynastie Guptovců. Od 16. století se pak od západu prosazoval islám, který byl politicky reprezentován mughalskou říší. Již od konce 15. století se na indickém pobřeží zakládaly první evropské obchodní osady a posléze také kolonie. V 16. století vznikla britská Východoindická společnost, která započala se systematickou kolonizací celého Indického subkontinentu. Vyvrcholením tohoto procesu byl posléze vznik Britské Indie v 19. století. Proti koloniální nadvládě Británie se ve 20. století v Indii zvedl lidový odpor, jehož nenásilnou podobu symbolizoval Móhandás Gándhí. Nezávislost na Velké Británii vyhlásila Indie 15. srpna 1947. Indická republika byla zřízena 26. ledna 1950.


Fakta a čísla

Indie - Indická republika (Bhárat ganarádžja)

Rozloha: 3 287 263 km2

Počet obyvatel: 1 166 079 217 (červenec 2009, odhad)

Geografická poloha: Indický subkontinent, východní Asie, 28°42'00" s.š., 77°12'00" v.d. (hlavní město)

Časové pásmo: GMT + 5:30

Hlavní město: Dillí /New Delhi/ - 12,8 milionu obyvatel; nejv. města: Mumbaí /Mumbai/ - 16,4 milionu obyv., Kalkata /Kolkata/ - 13,2 milionu obyv.

Měna: INR - rupie (= 100 paisů), 1 USD = 48,9 INR, 1 EUR = 69,9 INR

Oficiální jazyky: hindština, angličtina. Další oficiální úřední jazyky: bengálšitna, telugu, marathi, tamilšitna, urdu, gujarati, malayalam, kannada, oriya, panžábština, assamese, kašmíršitna, sindhi a sánskrt

Správní rozdělení: V Indii se nachází celkem sedm svazových teritorií a 28 států.

Etnické složení: Hindustánci 39 %, Telugové 8 %, Bengálci 7,5 %, Maráthové 7,5 %, Tamilové 6 %, Gudžarátci 5 %

Náboženství: hinduisté 80,5%, muslimové 13,4%, křesťané 2,3%, sikhové 1,9%, ostatní 1,8%, nespecifikované 0,1% (2001 cenzus)

Podnebí: Na úpatí severních horských pásem je subtropické podnebí, na zbylém území je podnebí tropické a monzunové. Teploty se pohybují mezi 20-33°C.


Tomáš Nymburský
ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank.

Související