S prodejem kosmetiky vyrobené z rostlin vypěstovaných na vlastních plantážích začala před padesáti lety firma Yves Rocher. Její expanzi do více než 80 zemí světa pomohl i obchodní koncept budovaný ve formě franšíz.

Podobný obchodní model úspěšně využívají i tuzemští výrobci přírodní kosmetiky, firmy Botanicus a Český národní podnik.

Pod značkou Botanicus funguje v Česku třináct prodejen. Krémy, mýdla a pleťová mléka, ve velké míře připravená z rostlin vypěstovaných na plantážích firmy Botanicus v Ostré u Lysé nad Labem, ale sklízejí velký úspěch i v cizině.

»V rámci Evropské unie naši partneři provozují tři obchody v Německu, jeden v Rakousku a jeden na Slovensku. Dále jednáme s několika partnery z pobaltských zemí,« vypočítává Dana Hradecká, spolumajitelka společnosti Botanicus.

Firmu, která se zabývá ekologickým pěstováním bylin a zeleniny a výrobou i prodejem kosmetických a aromaterapeutických přípravků, potravin a dekoračních předmětů, vlastní s manželem Janem.

Na ruský trh vstoupili už před dvěma lety, k šesti obchodům přibyly před loňskými Vánocemi dva nové.

Číňanům voní růže

Ve všech zemích, kam firma pronikla, má Botanicus jednoho partnera, který provozuje v daném teritoriu vlastní nebo franšízingové obchody. V Japonsku jsou v provozu tři obchody, na Tchaj-wanu šest. Firma dále připravuje otevření obchodu v Hongkongu a Malajsii.

Zcela samostatnou aktivitou jsou obchody v Číně. Na jaře minulého roku partneři firmy otevřeli čtyři obchody v městě Chan-cou. To byl ale jen začátek. Od té doby přibylo dalších šest provozoven.

Preference spotřebitelů v Číně či Rusku se překvapivě od těch evropských příliš neliší. »Obecně mají v Asii zájem především o naše výrobky z růží a bahna z Mrtvého moře,« upřesňuje Hradecká.

Manufaktura míří na Slovensko

Botanicus ale není jediným českým producentem přírodní kosmetiky, který prostřednictvím franšízy úspěšně rozšiřuje prodejní síť. Trochu jiný koncept zvolil Český národní podnik, který vlastní Iva Pondělíková, Karel Němeček a Iva Čurdová.

Firma navázala na dávnou tradici výroby čerstvých glycerinových mýdel v bývalé Kadlecově mýdlárně v pražské Libni.

Postupně se podařilo vybudovat menší kosmetický provoz na evropské úrovni a uvést na trh několik originálních kosmetických řad.

Při vývoji se podnik inspiruje českou lázeňskou tradicí a využívá místní kosmetické ingredience: české pivo, moravské víno, karlovarskou vřídelní sůl a léčivé byliny.

Kromě toho firma provozuje síť obchodů s českými lidovými řemeslnými výrobky a tradičními hračkami v centru Prahy.

Své výrobky Český národní podnik dodává do čtrnácti vlastních prodejen Manufaktura. »Další obchody provozují formou franšízy nebo konceptu Manufaktura partner naši obchodní partneři. Naše kosmetika je v prodeji na další více než stovce míst v celé republice,« vypočítává tisková mluvčí firmy Ivana Janouchová.

Loni podnik otevřel sedm obchodů. Při prodeji kosmetiky se osvědčil především koncept Manufaktura partner.

V letošním roce chce firma v jeho rámci vstoupit na slovenský trh. Kromě toho se hodlá zaměřit na navázání spolupráce s partnery i v dalších lokalitách.

Marie Lucová

Levanduli i jiné bylinky firma Botanicus pěstuje na vlastních plantážích v Ostré u Lysé nad Labem. Foto: Archiv

 

Výrobci přírodní kosmetiky

Botanicus
- Zaměstnává sedmdesát lidí, v sezoně je doplňuje několik desítek brigádníků.
- V roce 2008 dosáhla firma obratu 57,8 milionu korun, podle odhadů za rok 2009 to bude 72 milionů.

Český národní podnik
- Zaměstnává 108 pracovníků.
- V roce 2008 dosáhla firma obratu 143,8 milionu korun, podle odhadů to bude za rok 2009 v obdobné výši.

Yves Rocher
- Ve světě včetně České republiky zaměstnává přes patnáct tisíc lidí.
- Roční obrat dosahuje podle internetových stránek firmy kolem dvou miliard eur (zhruba 52,8 miliardy korun).

Související