Ostrý spor se rozhořel mezi dvěma železničními firmami. Jeho jádrem je předražená elektřina. A ať už dopadne jakkoliv, v každém případě bude bit stát. Obě firmy totiž ovládá.
Řeč je o Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která se stará o koleje a zároveň nakupuje elektřinu pro dráhy. Druhým aktérem je ČD Cargo, která je největším českým nákladním dopravcem po kolejích.
O co ve sporu jde? SŽDC se již tři čtvrtě roku nemůže dohodnout na ceně elektřiny, kterou by jí měl platit právě nákladní dopravce ČD Cargo.
Správa chce od ledna za elektřinu výrazně více než v předchozím roce. Zatímco většina dopravců cenu akceptovala, firma ČD Cargo si postavila hlavu.
"Prozatím provádíme úhrady v cenách z naposledy platné smlouvy," řekl Ekonomu ředitel ČD Carga Josef Bazala.
Podle informací dvou zdrojů obeznámených s podmínkami odběru elektřiny platí ČD Cargo necelých 1600 korun za megawatthodinu. Správa železniční dopravní cesty ale firmě ČEZ odvádí 1981 korun.

Lepší než nic
Energetické společnosti ČEZ se totiž koncem loňského roku, když nabízela takzvaný fixní program, podařil husarský kousek. SŽDC, která patří k trojici jejích největších odběratelů, na fixaci vysoké ceny přistoupila na celé tři roky. A to v době, kdy byla tržní cena energie nižší asi o 400 korun. Dnes je možné elektřinu koupit na trhu dokonce o 700 korun levněji.
Celkem jde v kontraktu o téměř 2,5 miliardy korun ročně.
Dodavatele energie vybral koncem loňského roku správce kolejí v tendru. Oslovil sedm největších firem včetně jedné zahraniční. Jediným kritériem byla cena. To, že nakonec vzešla tak vysoká nabídka, zdůvodňuje SŽDC náročnými podmínkami dodávek do trakční sítě s kolísavým odběrem.
Mluvčí podniku Pavel Halla přiznal, že si management pokles cen na trhu uvědomoval. Přerušit výběrové řízení však nemohl. "Kdyby dodavatel nebyl vybrán do konce prosince loňského roku a nebyly by s ním uzavřeny smlouvy, nastal by od ledna takzvaný stav dodavatele poslední instance, kde je cena ještě o třetinu vyšší," vysvětlil.

ČD Cargo nechce hlubší ztrátu
ČD Cargo bojuje s 30procentním poklesem přepravy v důsledku ekonomické krize. Na konci roku očekává v minulosti vždy zisková nákladní železniční doprava ztrátu. Kdyby navíc přistoupila na vyšší cenu elektřiny, náklady by se jí zvedly o další čtvrtmiliardu.
Zatímco Bazala se elektrickému monopolu na dráze postavil, jeho šéf, generální ředitel ČD Petr Žaluda, drahou elektřinu pro osobní vlaky kupuje. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský tvrdí, že podnik neměl jinou možnost. Dopravci prý nemohou sami vybrat dodavatele elektřiny.
S tím ale ČD Cargo nesouhlasí a již se také začalo bránit. Případ šetřil antimonopolní úřad, ale neshledal porušení zákona.
O vyřešení sporu obě železniční společnosti nadále jednají. "Naším cílem není zhoršit dominantnímu dopravci podmínky," řekl mluvčí správy Halla. Bazala ale trvá na svém. Na současnou cenu SŽDC nepřistoupí. Ministr dopravy Gustáv Slamečka si nedovede představit jiné řešení, než že se ČD Cargo podvolí.

Ještě delší kontrakt
Ať již ČD Cargo doplatí vyšší částku a vykáže rekordní ztrátu nebo deficit zůstane v účetnictví státního správce kolejí, vítězem bude ČEZ.
Dostane svých 1981 korun za každou megawatthodinu. A to minimálně letos, s velkou pravděpodobností ale i v následujících dvou letech. Možnost, že by lukrativní tříletý kontrakt po roce zrušil a začal dodávat elektřinu levněji, reálná není.
Týdeník Ekonom ale má informace, že existuje i třetí řešení. Tříletý kontrakt by se mohl prodloužit na pět let. V posledních dvou letech by byla cena nižší, což by stlačilo průměr celého pětiletého období.
Aby se však průměr snížil na dnešní úroveň trhu, musel by ČEZ energii pro vlaky v posledních dvou letech dodávat téměř zadarmo. A na to se asi dopravci těšit nemohou.

Marcela Fialková

Správa železniční dopravní cesty
Obor činnosti:
- Od roku 2003 je správcem železniční sítě.
- Od loňska nově zajišťuje i údržbu dráhy.
- Stará se o 9487 kilometrů kolejí.

Počet zaměstnanců:
- 10 300 lidí.

Spotřeba energie:
- Z trakční sítě SŽDC dopravci ročně odeberou 1,2 terawatthodiny energie.

Hospodářské výsledky:
- Letos v pololetí vykázala ztrátu 3,6 miliardy korun.

Zdroj: SŽDC

250 milionů korun
Téměř o tolik by se zvýšila ztráta ČD Carga, kdyby akceptovalo dražší elektřinu.

Související