Rychlovlaky Pendolino, vlajkové lodě Českých drah (ČD) zajišťující spojení mezi Prahou a Ostravou a také mezi Prahou, Vídní a Bratislavou, jsou ztrátové. Otevřeně to přiznává nový management ČD, ale dosud se nikdy nehovořilo o konkrétních číslech. Podle zdrojů týdeníku Ekonom dosahuje ztráta ročně kolem 800 milionů korun. Dráhy na tržbách z prodeje jízdenek ročně získají jen necelých 200 milionů korun, podstatně méně, než kolik činí odpisy, náklady na údržbu vlaků a náklady spojené s financováním projektu (za vlaky bylo v minulosti zaplaceno celkem 4,4 miliardy korun).
Firma v reakci na dotaz potvrdila, že zmíněná čísla jsou "v zásadě" správná, a jen upřesnila údaje o celkové ztrátě. "Vámi zmiňovaných 800 milionů korun není jen ztrátou Pendolina, ale jsou v nich zahrnuty i další komerční aktivity, tedy také ztráty z provozu vlaků vyšší třídy EC/IC nebo regionálních vlaků a vlaků nostalgie, které nejsou zahrnuty v takzvaném závazku veřejné služby," upřesnil mluvčí firmy Petr Šťáhlavský. Na Pendolina prý z celkové ztráty připadá asi 700 milionů korun (provoz vlaků a některé související činnosti).
Jen odpisy a splátky úroků z komerčního úvěru dosahují asi 350 milionů korun ročně. Náklady na opravy sedmi souprav činí kolem 300 milionů korun ročně.
Nový management drah se nyní snaží najít řešení, jak problém alespoň zmírnit. Loni bylo třeba zdraženo jízdné ve špičkách. "Nyní se prověřují další možnosti úspor a zvýšení efektivity," uvádí mluvčí Šťáhlavský.

(jpš)

Související