Nákladní automobily se už několik let prodávají tak dobře jako nikdy předtím. Automobilka Mercedes-Benz v jihoněmeckém Wörthu proto musela přijmout tisícovku nových zaměstnanců. V největší evropské továrně na nákladní automobily jich nyní naplno pracuje kolem jedenácti tisíc.
Boom, který vypukl v letech 2003-2004, souvisí se vstupem nových zemí do EU. Jejich podíl na evropském obchodě stále roste. Zatímco v roce 2004 se v Evropě prodalo 72 tisíc nákladních automobilů Mercedes-Benz o hmotnosti vyšší než 6 tun, loni to bylo 89 tisíc. Firma má v Evropě 21procentní tržní podíl, v Česku je to stejné číslo.

Óda na řemeslo
Srdcem podniku ve Wörthu je půl kilometru dlouhá montážní hala o dvou patrech. V horním se po 4,5 kilometru dlouhých kolejnicích pohybují žluté transportní mechanismy a spouštějí na místa určená počítačem plechové díly budoucích kamionových kabin a součásti podvozků. V přízemí jezdí dvacítka samoobslužných transportérů, které přivážejí části kabin. Na nich se činí stovka svářecích robotů. Skupinky dělníků pracují na podvozcích - tam či onam prostrčí drát, tam něco zašroubují. V závěru montáže se každý podvozek potká se svou přesně určenou kabinou, byť se na každém pracuje rozdílný počet hodin a minut. Následují zkoušky, to je okamžik, kdy se motor poprvé nastartuje.

Actrosy pro logistiky
Z haly vyjíždí denně 430 nákladních vozidel několika různých typů. Převážně automatické linky jedou na tři směny. Manuální provozy jsou obsazeny ve dvou směnách, často ovšem prodloužených. Je zde také obvyklé pracovat i v sobotu. Bez příplatků za přesčasy a soboty si zdejší dělníci vydělají 2000-2500 eur měsíčně.
"Tamta bílá kabina, co jede pod námi, je přesně typ Actros, který od Mercedesu kupujeme," upozorňují Roman Šmidberský a Petr Vlček z vedení dopravní a logistické firmy CS Cargo. 335 vozů už koupili, první šedesátka v těchto dnech do Česka putuje. Mají ale opci na 1500 nákladních vozidel do roku 2010, takže finanční hodnota celého obchodu se může vyšplhat až na částku kolem 4,5 miliardy korun. Od října budou do CS Cargo přicházet vozidla Actros v nové, vylepšené modifikaci, jak ji Daimler představí na podzimních automobilových veletrzích.
I pro automobilku je dodávka pro CS Cargo významná, je totiž zatím největší ze zemí střední Evropy.
Vozový park CS Cargo se má oproti dnešku více než zdvojnásobit. Část vozidel přijde do zahraničních poboček firmy - Polska, Rumunska, Maďarska, na Slovensko, ale i do Ruska. Tam je skupina CS Cargo již dva roky zastoupena, ale teprve letos chce razantněji expandovat.

Směr Rusko
Podle obchodního ředitele CS Cargo Romana Šmidberského, který má rozvoj v Rusku na starosti (a také má velký podíl na uskutečnění nákupu vozidel Mercedes), jde o tři destinace - Sankt Peterburg, Moskvu a Kalugu. Firma tam hodlá vybudovat vlastní logistické i dopravní kapacity.
Šmidberský vidí v Rusku velký potenciál, i když jsou zde ještě problémy s vymahatelností práva a ne vždy zcela standardní podmínky pro podnikání. "Věříme ale, že se to rychle mění k lepšímu," podotýká. Dodává však, že o akvizici firmy v Rusku zatím neuvažují, na řadě jsou jiné země. Ač to žádný z manažerů CS Cargo nepotvrdil, nejspíš půjde v nejbližším období o Polsko.

Krize nebude
Generální ředitel a předseda představenstva CS Cargo Petr Vlček srovnává Rusko s Rumunskem, kde po vstupu do EU nastaly velké změny. Zahraniční společnosti, které tam vlastní většinu velkých podniků, vyžadují i od dopravců služby, na jaké jsou zvyklé ve vyspělých evropských zemích.
Výše zmíněný boom však souvisí s celkovou ekonomickou konjunkturou. Co když se zbrzdí, zpomalí, nastane stagnace? "Věřím, že žádná krize nebude, česká ekonomika je výborně nastartovaná. Akvizicemi nových firem posilujeme své pozice na trhu, to má zase obchodní efekt. Oslovuje nás čím dál víc partnerů, proto se nebojíme," říká Vlček.

Milena Geussová
Wörth

Největší výrobci náklaďáků
-
Daimler Trucks, Německo
- Foton, Čína
- Tata Motors, Indie

21 procent
je podíl Mercedesu na trhu náklaďáků v ČR.

Související