Jestliže jste si začali číst proto, abyste si odpočali od sílícího vánočního shonu, potom vás asi příliš nepotěším. Následující řádky se totiž věnují námětu velmi vánočnímu: dárkům. Nejde však o bačkory od babičky či jiné oblíbené rodinné dary, naším dnešním tématem budou dárky firemní.

Firemní dárky se od babiččiných bačkor odlišují v jednom základním rysu. Nedávají se z pouhé sympatie či náklonnosti, jak to činí naši příbuzní a nejbližší přátelé, ale spíše se v tomto případě jedná o "investici" do osoby s určitým vlivem. Například do někoho, kdo má možnost ovlivnit třeba to, komu bude udělen příští kontrakt, kdo bude generálním dodavatelem nového projektu apod.

Kromě motivu k obdarování obchodního partnera se firemní dárky mohou od běžných vánočních dárků lišit samozřejmě i v hodnotě. Bavíme-li se o problému skryté či potenciální korupce v souvislosti s firemními vánočními dárky, pak samozřejmě nehovoříme o drobných marketingových předmětech, jako jsou firemní propisovačky či kalendáře. Spíše máme na mysli větší pozornosti, jako například drahou kosmetiku, večeři v luxusní restauraci či zahraniční dovolenou.

Většinu čtenářů, z nichž nemalá část jistě každoročně firemní dárky dostává, či naopak dává, možná ani nenapadne, že by na nich mohlo být něco závadného. Z pohledu etického podnikání, ale i platné legislativy však za určitých okolností může i vánoční dárek získat charakter úplatku. Jak to poznat? A jak se s tím vyrovnat v praxi - ať už jste v pozici člověka, který chce obchodního partnera obdarovat, nebo kterému je nabídnut hodnotný dar?

Legislativa úplně nemlčí. Začněme tím, jak se k těmto otázkám staví české právo. Nejjednodušší odpověď by na první pohled mohla znít, že české právo tuto oblast výslovně neupravuje: trestným činem je jen podplácení veřejných činitelů, nikoli soukromých subjektů. Avšak tomu lze namítnout slovy trestního zákona, že: "Kdo jednáním, které je v rozporu s předpisy upravujícími soutěž v hospodářském styku nebo se zvyklostmi soutěže ...ohrozí rozvoj podniku soutěžitele, bude potrestán..."

Citované ustanovení, ač slovo úplatek vůbec neobsahuje, odkazuje na "předpisy upravující soutěž v hospodářském styku". Mezi ty patří především obchodní zákoník, který podplácení definuje jako nabízení či poskytování jakéhokoli prospěchu za účelem dosažení jakýchkoli neoprávněných výhod v hospodářské soutěži a který takové jednání zakazuje.

Nejen poškozená pověst. Případy, kdy by šlo u vánočního či novoročního firemního dárku v praxi skutečně o trestný čin, budou samozřejmě výjimečné. I přesto však nesmíme brát otázku, kdy je firemní dárek ještě pozorností a kdy je již nevhodným vynucováním nepatřičné pozornosti či obchodních výhod, na lehkou váhu. Právě nejistota ohledně hranice mezi pouhou zdvořilostí a úplatkem obvykle vede k nekonzistentnímu chování uvnitř jedné a téže společnosti. Takové chování pak způsobuje, že někteří zaměstnanci (někdy nevědomky) překračují nepsaná pravidla a trpí u svých spolupracovníků ztrátou důvěry, neboť jsou (někdy oprávněně) podezříváni z neetického chování.

Ještě závažnější je, když takovou ztrátou důvěry začne trpět firma jako celek. Vedení firmy navíc často ani nemusí tušit, že zaměstnanci více či méně vědomě jednají pod vlivem příjemné vánoční (či jiné nadstandardní) zkušenosti s nějakým dodavatelem či obchodním partnerem. Už z tohoto prostého důvodu je vhodné dát zaměstnancům jasné vodítko, co ještě mohou akceptovat a jaký dárek by už byl způsobilý poškodit jejich nezávislost či pověst firmy.



Kde namalovat hranici? Stanovení této hranice není samozřejmě v praxi jednoduchou záležitostí a vyřešení tohoto problému bude jiné společnost od společnosti a sektor od sektoru. V některých oborech může být oběd v příjemné restauraci setkáním skutečně pracovním, v jiných takové pozvání již může vzbuzovat oprávněné obavy.

Konkrétní řešení, se kterými se setkáváme, sahají od "exaktního" stanovení této hranice určitou částkou (někde to může být třeba 2000 Kč, v jiném podniku i řádově vyšší hodnota) přes pravidlo "žádné dárky" až po poměrně jednoduchý a vtipný způsob - vánoční tombolu. V takovém systému je jakýkoli dárek odevzdán do firemní tomboly, která je uspořádána na vánočním večírku pro všechny zaměstnance. Prospěch z daru se tak přesunuje náhodným způsobem k osobám, které na rozhodování původně "obdarovaného" nemají žádný vliv.


Informujte i dodavatele. Poté, co se firma po důkladném uvážení rozhodne pro vhodnou politiku firemních dárků, získává na důležitosti otázka, jak taková pravidla co nejúčinněji sdělit jejich adresátům. V praxi se zatím jako nejlepší řešení osvědčilo vytvoření etického kodexu - v podstatě etických pravidel hry - a to pochopitelně nejen pro firemní dárky, ale i pro další situace, které mohou z etického hlediska nastat.

Je podstatné nejen zaměstnance s tímto kodexem dobře seznámit, dát jim zřetelně najevo, že firma vyžaduje jeho dodržování, a upozornit je na důsledky plynoucí z porušení pravidel. Důležité je také tento kodex každoročně připomínat. Kromě toho je vhodné s ním seznámit i obchodní partnery společnosti, a to alespoň v hrubých rysech, aby se necítili dotčeni, když je zaměstnanec nucen odmítnout nějaký dar, resp. aby věděli, že některé druhy dárků vůbec nemají nabízet.

Vytvoření a především dohled nad dodržováním etického kodexu si zasluhuje pozornost vedení všech společností. Nevhodné chování zaměstnanců totiž vede nejen k těžko kvantifikovatelným následkům, jakými jsou ztráta dobré pověsti u obchodních partnerů, ale i k velmi dobře vyčíslitelným ztrátám, které plynou z nevhodného výběru drahých a nekvalitních dodavatelů, kteří nabídli cokoli, jen ne nejlepší obchod z hlediska dané společnosti.


Vyšetřovací a forenzní služby, PricewaterhouseCoopers
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-22211485-firemni-vanocni-darek-nebo-uplatek