Dosud využívají firmy v ČR potenciál interních lektorů mnohem méně než je tomu v zemích EU. Nejde samozřejmě pouze o kvantitu, ale zejména o kvalitu interního vzdělávání. Nekvalitní vzdělávání totiž vzbuzuje v zaměstnancích odpor, pocit zbytečnosti a ztráty času, čímž se zmenšuje jejich motivace dál se vzdělávat.
V čem jsou nejčastější nedostatky?
Interní lektoři mají tendenci používat výklad, což je nejméně efektivní metoda výuky. Lidé jsou dnes přehlceni informacemi a z pouhého poslechu jim neutkví v paměti skoro nic. Řešením je vizualizace. Mnoho lektorů při prezentaci používá nepřehledný text na slidech místo přesných, jednoduchých hesel a nejlépe obrazových symbolů, které při výkladu vyvolávají fixující asociace. Častou chybou také je, když lektor svůj výklad nezáživně deklamuje a nedokáže lidi zaujmout (viz též článek Jak nadchnout účastníky firemního vzdělávání na s. 73).
Interní vzdělávání je složitý proces. Bez zaučení a speciálního výcviku budou interní lektoři používat metody a techniky, které byly už dávno shledány jako neefektivní.
Jak realizovat firemní vzdělávání, aby lidi bavilo a mělo prokazatelné efekty?
Pro začátek by mohlo pomoci dodržovat princip zkušenostního učení. Pravidlo první zní: neříkat lidem věci, o kterých si myslí, že je znají. Lektor by si proto měl ověřit míru znalostí posluchačů hned v úvodu školení. Nejhorší by však bylo položit posluchačům otázku "Co o tom víte?" Mnohem užitečnější je rozdělit lidi do skupin, nejlépe po třech, rozdat jim základní otázky k tématu a nechat je připravit krátkou prezentaci. Tak si lektor udělá obrázek o úrovni účastníků a získá jasnou představu, co sdělit v další fázi školení. Teprve pak je možno doplnit znalosti účastníků. Musí dojít k jejich reflexi, porovnání toho co znají, jak se věci běžně dělají a jak by se měly dělat či dělají u těch nejlepších firem. Benchmarking je zde tou nejprůkaznější metodou.
V dalším kroku by měl lektor účastníky vést k jasnému definování toho, jak převést nové poznatky do praxe, tj. k formulaci postupů, které by však neměl sám definovat. Lidé lépe přijmou věci, na které přijdou sami. Jenom je třeba je k tomu dovést.
Poslední fáze, která potvrdí míru efektivity výuky, je vyzkoušení si, že nadefinovaný postup bude funkční. Lze k tomu použít modelové situace, jednoduché případové studie či testy. Když lidé pocítí posun kvality získají tím motivaci k dalšímu vzdělávání bez něhož se v nastupující éře znalostní společnosti neobejdou.
POZNÁMKA ZÁVĚREM
Máme zkušenost z projektu "Rozvoj a certifikace lektorů a interních školitelů s cílem zvýšení kvality a efektivity jimi poskytovaných vzdělávacích aktivit". Projekt je realizován s podporou prostředků ESF, jako grant Moravskoslezského kraje, a účastní se ho 16 společností. Po dvou letech práce se zhruba dvěma sty firemními lektory je jejich efektivita a přínos pro firemní vzdělávání již dobře patrný. Rádi se o své zkušenosti podělí.
Ing. Petr Kazík
AHRA - Human Resource Agency, s. r. o.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



