Proto by bylo vhodné, aby si management uvědomil její současní stav, poznal zákonitosti a možnosti jak ovlivňovat vývoj podnikové kultury, případně jak naplánovat její změny. V poslední době si řada podniků v ČR i SR dává do svého poslání (mission), že své podnikatelské aktivity bude rozvíjet v souladu s vysokou morálkou a odpovědností. Manažeři formulují etické kodexy a řadí podnikovou kulturu mezi faktory úspěšnosti podniku. Snaha o podnikání v souladu s etickými principy je však často prezentovaná jen v teoretické rovině, ale v praxi je vše jinak.
Vlastníci podniku či manažeři nevěnují patřičnou pozornost formování odpovídající podnikové kultury. Setrvávají na mocenské kultuře, což může vést k chování zaměstnanců, které je v rozporu se zájmy podniku. Všeobecně platí, že podniková kultura musí vycházet z mravní kultury podnikatelů a korespondovat s ní. Podnikovou kulturu je třeba formovat a prosazovat na základech podnikatelské etiky.
BARIÉRY ROZVOJE FIREMNÍ KULTURY
Pozitivní rozvoj etického chování, a tím i podnikové kultury, brzdí určité bariéry, které vznikají v průběhu vnitropodnikového života. K hlavním příčinám neetického chování v rámci podnikové kultury patří:
Neznalost etických norem, nebo podceňování jejich důležitosti.
Silné situační tlaky na neetické chování jednotlivců.
Nízká výkonnost a nekompetentnost přímých nadřízených.
Neetické chování nadřízených i blízkých spolupracovníků.
Ignorování nebo neřešení etických prohřešků managementem podniku (atmosféra "tichého souhlasu").
Enormní orientace jednotlivců výhradně na osobní prospěch.
Stanovení klíčových etických hodnot v rámci podnikové kultury vymezuje jeho aktivitám mravní charakter. Podniková kultura, která je postavena na pevných morálních základech, je předpokladem pozitivního vnitropodnikového klimatu. V jeho rámci dochází ke kultivaci mezilidských vztahů na pracovišti, k utužení pracovní morálky, k zefektivnění komunikace a řídící práce. To pak mj. přináší i jistou úsporu nákladů spojených s kontrolní činností a s řešením různých konfliktů na pracovišti. Je to přednost, která může podniku pomoci k dobrému image a tím k významnému postavení v povědomí veřejnosti a na trhu.
IMPLEMENTACE PODNIKOVÉ KULTURY
K základním faktorům implementace podnikové kultury patří: informační otevřenost - vnitřní i vnější a také osobní příklad manažerů. Jestliže manažeři sami porušují etická pravidla, pak mohou stěží vyžadovat etické chování od svých zaměstnanců a vybudovat zdravou podnikovou kulturu. Rovněž styl vedení a systém personálního řízení a osobnostního rozvoje zaměstnanců včetně podnikového vzdělávání podstatně přispívají k formování podnikové kultury. Důležitou roli v procesu implementace podnikové kultury sehrávají rovněž podnikové dokumenty, symboly a rituály. Patří sem i podnikové mýty, historky, ceremoniály, obřady, projevy, logo apod.
Cílem tvorby a implementace podnikové kultury je identifikace zaměstnanců s podnikovými cíli a hodnotami. V zásadě se jedná o proces, kdy se cíle, normy a hodnoty podniku stávají součástí hierarchie, hodnot a cílů jednotlivých zaměstnanců nebo jejich skupin.
ZÁVĚR
Mezi teoretiky a odborníky z praxe existuje všeobecný konsenzus o vlivu podnikové kultury na průběh podnikových jevů. V poslední době se vyzdvihuje její přínos při realizaci mise a strategie podniku. Podniková kultura však může působit i kontraproduktivně, jestliže její obsah a forma nejsou vytvářeny s ohledem na konkrétní cíle a strategii podniku. Vliv podnikové kultury je patrný i ve zlepšování efektivnosti organizace a při řízení změn. Právě využití podnikové kultury při řízení změn lze z hlediska budoucnosti podniků považovat za klíčové.