Proto by bylo vhodné, aby si management uvědomil její současní stav, poznal zákonitosti a možnosti jak ovlivňovat vývoj podnikové kultury, případně jak naplánovat její změny. V poslední době si řada podniků v ČR i SR dává do svého poslání (mission), že své podnikatelské aktivity bude rozvíjet v souladu s vysokou morálkou a odpovědností. Manažeři formulují etické kodexy a řadí podnikovou kulturu mezi faktory úspěšnosti podniku. Snaha o podnikání v souladu s etickými principy je však často prezentovaná jen v teoretické rovině, ale v praxi je vše jinak.
Vlastníci podniku či manažeři nevěnují patřičnou pozornost formování odpovídající podnikové kultury. Setrvávají na mocenské kultuře, což může vést k chování zaměstnanců, které je v rozporu se zájmy podniku. Všeobecně platí, že podniková kultura musí vycházet z mravní kultury podnikatelů a korespondovat s ní. Podnikovou kulturu je třeba formovat a prosazovat na základech podnikatelské etiky.
BARIÉRY ROZVOJE FIREMNÍ KULTURY
Pozitivní rozvoj etického chování, a tím i podnikové kultury, brzdí určité bariéry, které vznikají v průběhu vnitropodnikového života. K hlavním příčinám neetického chování v rámci podnikové kultury patří:
Neznalost etických norem, nebo podceňování jejich důležitosti.
Silné situační tlaky na neetické chování jednotlivců.
Nízká výkonnost a nekompetentnost přímých nadřízených.
Neetické chování nadřízených i blízkých spolupracovníků.
Ignorování nebo neřešení etických prohřešků managementem podniku (atmosféra "tichého souhlasu").
Enormní orientace jednotlivců výhradně na osobní prospěch.
Stanovení klíčových etických hodnot v rámci podnikové kultury vymezuje jeho aktivitám mravní charakter. Podniková kultura, která je postavena na pevných morálních základech, je předpokladem pozitivního vnitropodnikového klimatu. V jeho rámci dochází ke kultivaci mezilidských vztahů na pracovišti, k utužení pracovní morálky, k zefektivnění komunikace a řídící práce. To pak mj. přináší i jistou úsporu nákladů spojených s kontrolní činností a s řešením různých konfliktů na pracovišti. Je to přednost, která může podniku pomoci k dobrému image a tím k významnému postavení v povědomí veřejnosti a na trhu.
IMPLEMENTACE PODNIKOVÉ KULTURY
K základním faktorům implementace podnikové kultury patří: informační otevřenost - vnitřní i vnější a také osobní příklad manažerů. Jestliže manažeři sami porušují etická pravidla, pak mohou stěží vyžadovat etické chování od svých zaměstnanců a vybudovat zdravou podnikovou kulturu. Rovněž styl vedení a systém personálního řízení a osobnostního rozvoje zaměstnanců včetně podnikového vzdělávání podstatně přispívají k formování podnikové kultury. Důležitou roli v procesu implementace podnikové kultury sehrávají rovněž podnikové dokumenty, symboly a rituály. Patří sem i podnikové mýty, historky, ceremoniály, obřady, projevy, logo apod.
Cílem tvorby a implementace podnikové kultury je identifikace zaměstnanců s podnikovými cíli a hodnotami. V zásadě se jedná o proces, kdy se cíle, normy a hodnoty podniku stávají součástí hierarchie, hodnot a cílů jednotlivých zaměstnanců nebo jejich skupin.
ZÁVĚR
Mezi teoretiky a odborníky z praxe existuje všeobecný konsenzus o vlivu podnikové kultury na průběh podnikových jevů. V poslední době se vyzdvihuje její přínos při realizaci mise a strategie podniku. Podniková kultura však může působit i kontraproduktivně, jestliže její obsah a forma nejsou vytvářeny s ohledem na konkrétní cíle a strategii podniku. Vliv podnikové kultury je patrný i ve zlepšování efektivnosti organizace a při řízení změn. Právě využití podnikové kultury při řízení změn lze z hlediska budoucnosti podniků považovat za klíčové.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



