Kvalitní poradci se vzájemně hlídají



Český trh finančního poradenství připomíná v řadě ohledů džungli. Provize jsou významnou hybnou silou a jejich výše bohužel někdy neodpovídá kvalitě řešení pro konkrétního klienta. Zejména životní pojistky, včetně moderního investičního pojištění, jsou přitom pro běžného spotřebitele natolik neprůhledné, že je pro distributory často snadné prodat je bez ohledu na užitek zákazníka. Titul "finanční poradce" si dnes na vizitku nechá natisknout kdejaký agent pojišťovny a vůbec kdokoliv. Je řada témat, která je potřeba řešit na úrovni celého trhu, a jednou z cest je dohled profesní asociace s dostatečnou autoritou, kterou v České republice reprezentuje Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců (AFIZ). V jejím čele v roli prezidenta stojí - díky bohatým zkušenostem z finančního trhu - Tomáš Ježek, bývalý ministr, šéf FNM a pražské burzy.

Co tvoří náplň práce AFIZ, shrnuje její generální sekretář a členka představenstva Marta Gellová: "K základním činnostem patří poskytování poradenství členům asociace, využívání odborného zázemí k nabízení služeb, tj. služby compliance, školení na investice, dále spolupráce s MF ČR a ČNB při tvorbě legislativy prostřednictvím legislativní komise, pravidelná účast v expertních skupinách MF, úzká spolupráce s ostatními významnými asociacemi na finančním trhu, praktická spolupráce se spotřebitelskými sdruženími. Mezi samoregulační cíle dále patří dohlížení AFIZ na dodržování legislativy jednotlivými členy sdružení. Myslím tím povinné vstupní audity, v případě nedostatků hloubkové audity. Jde také o monitorování etiky fungování trhu prostřednictvím příslušného nezávislého výboru, prosazování ochrany spotřebitele formou interních norem závazných pro členy, poskytování informací ČNB a MF. Posledně jmenovanou aktivitu umožňují interní normy stanovující informační povinnost korporativních členů. Sleduje se velikost produkce, počet zprostředkovatelů či velikost obratu."

První trest udělen

Důkazem, že dohled nad individuálními i firemními členy myslí asociace vážně, je udělení prvního trestu za nekorektní postup jednoho z poradců. Za nedostatečné informování klienta o průběhu kapitálové hodnoty investičního životního pojištění, zejména pak co se týká existence tzv. počátečních nákladů v prvních dvou letech trvání pojištění, už v září poprvé udělil etický výbor AFIZ svému členovi jako disciplinární opatření pokutu ve výši 10 tisíc Kč.

Jak se daří roli regulátora již v současnosti dále naplňovat, shrnuje Marta Gellová: "Máme implementované procesy na řešení stížností klientů. Jde o reklamační řády členů asociace, nezávislý etický výbor na úrovni AFIZ. Existují interní normy týkající se etiky v oblasti distribuce tak, aby klienti netrpěli nekalým konkurenčním bojem distributorů na trhu, čímž mám na mysli přechody zprostředkovatelů mezi distributory. Je zavedena rovněž informační povinnost členů o jejich činnosti. Probíhají vnitřní audity posuzující dodržování platné legislativy v oblasti finančního trhu ze strany členů AFIZ, ať už jde o dodržování zákona o zprostředkování pojištění, zákona o podnikání na kapitálovém trhu, živnostenského zákona, popřípadě ostatních předpisů dotýkajících se finančního zprostředkování."

"Díky zastoupení nejvýznamnějších poradenských firem na českém trhu má AFIZ šanci vybudovat si pozici fungujícího samoregulačního mechanismu respektovaného Českou národní bankou a Ministerstvem financí.

Konkrétní výsledky fungování asociace dokazují, že obavy menších firem z výrazné dominance lídrů trhu jsou neopodstatněné. O činnost profesního sdružení AFIZ by se ve vlastním zájmu měli zajímat i klienti všech firem nezávislého finančního zprostředkovatelství a poradenství působících na trhu.

Ukazuje se totiž, že členství firmy nebo ještě lépe konkrétního finančního zprostředkovatele, případně poradce, v asociaci může zcela změnit šanci klienta na řešení případných problémů s činností finančního poradce," upřesňuje Pavel Hulák ze společnosti Fincentrum FP a.s., která je členem AFIZ.(rp)

Související