V proměnlivém prostředí preferencí zákazníků, neuvěřitelných technologických inovací a nepřehledné nabídky konkurenčních produktů usilují manažeři firem o růst ziskovosti. Je to cesta hledání nových zdrojů inovací, atraktivních nabídek pro zákazníky a zároveň zvyšování výkonnosti firmy, potažmo jejích procesů, přinášející větší užitek pro vlastníky. Jak se na této cestě pohybovat, jaké cíle si stanovit a jak jich dosáhnout je uměním manažerské práce.
ÚKOL PRO MANAGEMENT
Úspěšnost managementu je spojena s jeho schopností neustále znát odpověď na tři jednoduché otázky:
Proč se má firma měnit? Jsou změny zapotřebí?
Podnikání přináší řadu výzev, příležitostí a možných směrů rozvoje, které je nutno stále prověřovat z pohledu přínosů, ale i hrozících rizik. Manažeři vnímají a vyhodnocují důvody vedoucí ke změnám, které s sebou přinášejí výzvy podnikatelského a společenského prostředí, ale rovněž tak vnitřní výkony řízené firmy. Klíčové impulsy ke změně přicházejí od zákazníků. Manažeři musí v sobě nalézat schopnost správně vyhodnotit inspirace ke změnám ve prospěch rozvoje podniku.
Na co se ve firmě zaměřit? Co je nutno změnit?
Klíčové je správné porozumění příležitostem a ohrožením a umění interpretovat tyto impulsy jako zadání inovací. V praxi se pak jedná o schopnost přetavit potřeby a očekávání zákazníků do požadavků kladených na produkty a služby a založení inovačních projektů, které garantují dosažení stanovených cílů. Manažeři tudíž musí disponovat způsobilostí správně založit a řídit správné inovace v rámci podniku/organizace.
Jak změnu úspěšně zavést do života? Jak se dožít změny?
Zavedení navržených změn do běžného podnikatelského života - implementace vyžaduje od manažerů na jedné straně praktické zvládnutí principů řízení projektů změn a na straně druhé výběr šampiónů změn a uplatnění manažerských přístupů podporujících vedení lidí. Změny mnohdy souvisí se změnou firemní kultury. Nutná je zpětná vazba k ověření, zda změna přinesla očekávaná zlepšení.
Při hledání odpovědí tak manažeři vlastně procházejí třemi fázemi jakési pomyslné spirály rozvoje podniku. Uplatňování systémového přístupu na cestě k podnikatelskému růstu, opřené o metodiku manažerského konceptu 3i3 Business Development ®, doporučuje i konzultační firma Inventa, specializující se na business poradenství.
CO JE 3I3 BUSINESS DEVELOPMENT®
Jde o originální manažerský koncept podporující dynamický růst podniku/organizace, který vznikl jako výsledek dlouholetých zkušeností s řešitelskými a rozvojovými projekty s českými i zahraničními podniky a organizacemi, působících jak v B2B tak v B2C sféře podnikání, ale také v podmínkách veřejné správy.
Je primárně určen vlastníkům a manažerům podniků, ale rovněž i manažerům organizací a institucí veřejné správy a služeb, kteří hledají inspiraci při hledání impulsů ke změnám, oporu při navrhování inovací a průvodce při implementaci změn.
Posláním 3i3 je:
- systematicky podpořit rozvoj podniku/organizace,
- rychle nalézt a odstranit úzká místa v dílčích procesech fungování podniku/organizace,
- založit a účinně podpořit prorůstové rozvojové projekty v podniku/organizaci,
- stát se součástí interního systému sebeučící se firmy.
KONCEPČNÍ MODEL
Originalita konceptu 3i3 je v uplatnění magického číslo 3 . Všudepřítomná trojka reprezentuje spojení 3 pohledů na rozvoj podniku/organizace.
První pohled nabízí představu dynamicky se rozvíjejícího podniku/organizace jako rozvojové spirály, tvořené zákonitě se střídajícím a opakujícím sledem vývojovách fází Inspirace - Inovace - Implementace.
Druhý pohled se orientuje na základní smysl fungování podniku/organizace a rozvíjí 3 klíčové prvky hodnotového řetězce v ose Zákazník - Produkty/Řešení - Procesy
Třetí pohled potvrzuje princip, že rozvoj se točí kolem Rozvoje lidí, který tvoří třetí pilíř.
Koncept je možné univerzálně aplikovat jak na podnikatelskou sféru (výrobní sektor i sektor služeb) tak i sféru veřejné správy a služeb. Je účelné terminologicky přizpůsobit obecný model pro každou sféru, obor působnosti a mnohdy i pro konkrétní podnik/organizaci co nejblíže jazyku cílovému oboru. To se týká zejména prvků hodnotového řetězce. Koncept v zásadě používá jednotný pojem organizace, pro označení firmy a podniku v podnikatelské sféře nebo instituci ve veřejné sféře.
Obecný model umožňuje těžit ze síly jednoduchosti, která je jednou z klíčových hodnot konceptu.
STAVEBNÍ KAMENY MODELU
Koncepční model 3i3 BD je podpořen nástroji pro komunikaci s uživatelem, znalostní bází a aplikační podporou konkrétních projektů změn.
Komunikace
Pro přímou komunikaci s uživatelem je navržena specializovaná webová stránka www.3i3.cz. Kromě standardních informačních funkcí nabízí web svým návštěvníkům možnost si vybrat cestu příležitostí k rozvoji firmy. Pro zjednodušení jsou nabídnuty 2 pohledy. Jeden vede směrem rozvoje celého podniku/organizace a druhý soustřeďuje pozornost přímo na rozvoj konkrétních procesů či oblasti procesů.
Využitím dalších voleb si může uživatel zaostřit své zadání na "organizačně technické" nebo se orientovat spíše na měkké stránky řízení a soustředit se na otázku rozvoje lidí. Standardní nabídkou je možnost provedení vstupních auditů na příslušných úrovních, počínaje orientačním 3i3 auditem, který poskytuje obraz rozvojové kondice podniku/organizace jako celku.
Webové rozhraní zároveň poskytuje komfortní možnost vedení dialogu především pro fázi identifikace rozvojových potřeb v celé šíři záběru konceptu.
Služby 3i3 jsou zaměřeny jak na podnikatelský sektor, tak na organizace veřejné správy a specializovaně na sektor zdravotnictví. Pro každou z těchto ekonomických skupin je v informační části webu připravena nabídka auditů, řešení a inspirací, přizpůsobená charakteru příslušného odvětví.
Know-how - znalostní báze
Základem specializovaného know-how pro služby 3i3 na podporu rozvoje podniku/organizace ve všech rozvojových fázích je neustále aktualizovaná znalostní báze. Zatímco komunikační prostředky navádějí pozornost klienta na oblast jeho potenciálního zájmu, znalostní báze pomáhá rozvojové představy zpřesnit, navrhnout řešení s využitím osvědčených nástrojů, technik, informací a rovněž podpořit v realizaci.
3i3 Znalostní báze je tvořena strukturovanou interní databází auditů, rychlých orientačních metod, specializovaných metod, rozvojových programů, případových studií a oborových informací. Technicky je databáze řešena na platformě LN Notes v architektuře klient - server.
Znalostní báze vychází z dlouholeté konzultační a vzdělávací praxe společnosti Inventa. Primární informace jsou základem analytických, řešitelských a informačních služeb, které se využívají v závislosti na charakteru konkrétní rozvojové aktivity.
Aplikační podpora
Rozvojové aktivity je možné podpořit škálou podpůrných nástrojů, které zvýší pravděpodobnost úspěchu změny a umožní, aby výsledky bylo možné měřit. Základem je důsledné uplatnění projektových principů pro řízení změny a procesních principů pro systematické řízení rozvoje podniku / organizace, podpořené vhodnými software nástroji, které mohou zůstat v podniku či organizaci klienta jako efektivní podpora systému řízení.
Příkladem může být:
vedení složitějších projektů se SW podporou řízení projektů, rozvojové projekty organizované na bázi vlastních e-learnigových aplikací (3i3 e-point), optimalizační projekty opírající se o vytvoření a provozování komplexního procesního modelu zpracovaného ve vlastním modelovacím nástroji (ORYX - QPM), integrace systému managementu jakosti s procesní organizací s využitím originální software podpory (EISOD), řízený rozvoj způsobilostí manažerů - vlastníků procesů využitím software podpory pro sestavení modelu profilů způsobilostí na bázi evropských standardů (asKIT), projekty optimalizace ziskovosti produktů/zákaznických segmentů s podporou optimalizačního modelu (Milego), ale i projekty na podporu podnikatelského ducha lidí v podniku, využívající tréninkový simulační model podnikání (Business Management).
JAK EFEKTIVNĚ VYUŽÍT 3I3?
Díky své otevřené koncepci nabízí 3i3 široký potenciál služeb pro využití podle aktuálních potřeb podniku/organizace. Nejčastější je uplatnění:
1. jako ucelený manažerský koncept a praxí ověřená metodika pro systémový rozvoj celého podniku/organizace a kompetencí lidí,
2. jako účelně sestavená a provázaná rodina nástrojů a technik pro audit a řešení často se opakujících nebo zcela specifických problémů ve fungování podniku/organizace,
3. jako inspirační a znalostní báze praxí prověřených postupů pro podporu řešení rozvojových potřeb podniku/organizace,
4. jako komfortní komunikační a řešitelská software podpora řešení a rozvojových projektů.
Pro optimální využití potenciálu 3i3 doporučujeme aktivní využití webové stránky spočívající v:
orientačním vymezení problému prostřednictvím 3i3 auditu (orientačního nebo detailního),
nalezení cesty k řešení problému s pomocí inspiračních menu pro rozvoj celé firmy, rozvoj konkrétního procesu, rozvoj lidí a referenčních řešení,
využití služeb e-konzultace pro nalezení a podporu konkrétního řešení v kontaktu s osobními konzultanty.
Způsob využití 3i3 si volí klient podle své výchozí pozice a potřeb. V zásadě se jedná o rozhodnutí, zda funkcí a služeb chce využít v módu 3i3 - on the job, tj. jako vlastní nástroj k řízení firmy s vizí zavést koncept jako filozofii systematického řízení rozvoje a součást systému učící se organizace, nebo jako 3i3 - off the job, tj. jako externí metodiku a nástroj na podporu interních rozvojových projektů s využitím výhod externího procesního poradenství.
ZÁVĚR
Koncept 3i3 byl sestaven na podporu řízeného růstu podniků a organizací. Ze zkušeností z projektů orientovaných na dosažení cílů v této oblasti jsme dospěli k přesvědčení, že hlavními hodnotami a přínosy pro klienty - manažery podniků a organizací bezesporu jsou jednoduchost a srozumitelnost přístupu potvrzené praxí, komfortní interaktivita, měřitelnost rozvoje a efektů a jistota pro rozhodování. Koncept je určen vlastníkům a manažerům podniků, ale i organizacím veřejné správy a služeb, kteří hledají inspiraci při hledání impulsů ke změnám, oporu při navrhování inovací a průvodce při implementaci změn. Díky své otevřené koncepci lze 3i3 BD využít podle aktuálních potřeb k systémovému rozvoji celého podniku a kompetencí lidí, k auditu a návrhu řešení často se opakujících nebo zcela specifických problémů ve fungování podniku a k podpoře řešení rozvojových projektů v podniku. To umožňuje ucelená, praxí ověřená metodika, účelně sestavená rodina nástrojů a metod a inspirační znalostní báze praxí prověřených postupů podpořená uživatelsky příjemnými komunikačními nástroji.
Ing. Vladimír Brichta
partner Inventa, spol. s r. o., vedoucí konzultant a lektor Inventa pro strategické řízení, marketing a řízení podnikatelských procesů;
Ing. Miroslav Tůma, Ph.D.
vedoucí konzultant Inventa, spol. s r. o., pro oblast procesního řízení a systémů řízení jakosti.