Pomoc českým vývozcům



Pozornosti českých exportérů by rozhodně neměla ujít novela zákona č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou, jež nabyla účinnosti na konci ledna tohoto roku. S cílem podpořit český vývoz do rizikovějších oblastí přináší tato novela důležité změny pravidel exportního pojištění a financování se státní podporou, které se týkají činnosti jak Exportní a garanční pojišťovny (EGAP), tak i České exportní banky (ČEB). Kromě změny zákonné úpravy došlo i ke změně podmínek poskytování úvěrů a exportního pojištění ze strany EGAP a ČEB směrem k jejich větší dostupnosti a atraktivnosti. Jednotlivé hlavní změny, ke kterým v poslední době došlo, se pokusíme stručně přiblížit.

LIBERALIZACE KRITÉRIÍ PRO POSKYTNUTÍ STÁTNÍ PODPORY. Od počátku prosince 2005 EGAP i ČEB výrazně zliberalizovaly a zjednodušily požadavky na prokazování podílu českého zboží a služeb na hodnotě vývozu, což je základní podmínkou pro poskytnutí státní podpory při úvěrovém pojištění, resp. u podpořeného financování vývozu. Od tohoto data platí, že podíl domácího původu zboží a služeb na celkové hodnotě vývozu se snižuje z dosavadních minimálně 60 % na minimálně 50 %. Současně došlo k liberalizaci a zjednodušení způsobu stanovení původu zboží a služeb tak, aby v podmínkách rostoucí globalizace bylo možné podpořit vývoz více výrobků a služeb, než tomu bylo doposud.

Pro splnění podmínky českého původu je nyní rozhodující, aby vývozcem, který bude dodávky zahraničnímu kupujícímu fakturovat, byla společnost se sídlem v České republice. Rovněž subdodávky, které takový vývozce nakoupí od jiných českých výrobních firem, budou považovány za dodávky českého původu, a to i v případě subdodávek, které vývozce (i jeho český subdodavatel) sice nakoupí v zahraničí, ale dále je ve své výrobě zhodnotí. To v praxi znamená, že pro účely stanovení potřebného 50% podílu domácího původu zboží budou za zboží a služby zahraničního původu považovány pouze takové subdodávky, které český vývozce nakoupí v zahraničí a přímo je bez dalšího přeprodá zahraničnímu kupujícímu. Přitom platí, že u mezinárodních projektů realizovaných dodavateli z více zemí, v nichž EGAP nebo ČEB přenesou podporu části dodávek na zahraniční partnerskou státní finanční instituci, se taková část dodávek z propočtu podílu vyloučí. Pokud by český vývozce podmínku 50% českého původu zboží nesplňoval, existuje tu i možnost sjednání individuální výjimky. Taková individuální výjimka by byla možná například v případech, kdy vývozce prokáže, že nemohl dovezené zboží nahradit ekvivalentním zbožím od českého výrobce.

LEVNĚJŠÍ ÚVĚRY ČEB. Asi nejvýraznější legislativní změnou v souvislosti s ČEB je upuštění od zákonného požadavku pojišťovat veškeré úvěry poskytované ČEB u EGAP. V minulosti proto ČEB například musela pojišťovat u EGAP i úvěry poskytované vysoce bonitním zahraničním bankám pro dovozce českého zboží, což samozřejmě znamenalo dražší úvěr pro klienta. Nebylo také výjimkou, že několikatýdenní vývozní úvěr do zemí západní Evropy byl pro vývozce doprovázen nutností uhradit pojistku u EGAP v řádu statisíc korun i přesto, že tato pojistka kryla zejména politické riziko země dovozu, které je v rámci EU prakticky nulové. Novela umožňuje zajišťovat úvěrová rizika i jiným způsobem, než jen výlučně u EGAP, čímž lze v některých případech dosáhnout výrazně levnějšího financování projektu.

VÝVOZ DO NEJRIZIKOVĚJŠÍCH OBLASTÍ. Novela zákona rozšiřuje možnosti EGAP pojišťovat případy s mimořádně vysokým rizikem, které je běžně nepojistitelné, ať již kvůli mimořádně vysokému teritoriálnímu či komerčnímu riziku nebo z kvůli neschopnosti výrobce nebo vývozce splnit všechny podmínky smlouvy o vývozu. Pro tyto případy nyní platí odlišné limity rezerv, angažovanosti a podílu EGAP na pojistném plnění, než pro vývoz do méně rizikových oblastí. Českým exportérům se tak otevírá možnost vývozu i do nejrizikovějších teritorií, do kterých nebylo doposud možné podpořené financování vývozu českého zboží získat.

ZMĚNA ZPŮSOBU ŘÍZENÍ. Až doposud byly ČEB i EGAP řízeny prostřednictvím neexekutivního představenstva složeného ze zástupců jednotlivých ministerstev (tj. ministerstva průmyslu a obchodu, financí, zahraničních věcí a zemědělství), dozorčí rady a samotného výkonného vedení. Nyní ČEB i EGAP řídí již přímo představenstvo tak, jak je standardem v běžných akciových společnostech. Tato změna by měla urychlit schvalovací proceduru při poskytování úvěrů (do současnosti byla doba nutná ke schválení úvěru a jeho pojištění minimálně 2-3 měsíce od podání žádosti), zefektivnit řízení obou institucí, přinést větší flexibilitu. Očekává se i nabídka nových produktů reflektujících současné požadavky exportérů. Všeobecné obchodní podmínky, kterými se ČEB při podpořeném financování řídí, již nyní nepodléhají schválení ministerstva financí, což přináší bance větší samostatnost a nižší byrokratickou zátěž při jejich tvorbě a možnost přizpůsobovat tyto obchodní podmínky pružně aktuálním potřebám exportérů.

VYČLENĚNÍ KOMERČNÍHO POJIŠŤOVNICTVÍ. Novela dále vytvořila legislativní rámec pro dokončení institucionálního oddělení pojištění se státní podporou a komerčního pojištění poskytovaného EGAP. Základ pro vyčlenění komerčního pojištění EGAP do samostatné dceřiné společnosti byl vytvořen již novelou z roku 2002, která umožnila EGAP založit nebo nabýt podíl v právnické osobě, jejímž předmětem podnikání je pojišťovací a zajišťovací činnost. Této možnosti EGAP využila 1. 10. 2005, kdy došlo k vyčlenění komerčního pojištění do dceřiné společnosti EGAP - Komerční úvěrové pojišťovny EGAP, a. s. Podle dosavadního znění zákona bylo však nezbytné, aby EGAP zůstala většinovým společníkem v této dceřiné společnosti, což omezovalo výši základního kapitálu dceřiné společnosti a znemožňovalo získat případného strategického partnera z řad renomovaných a etablovaných pojišťoven. Po novele je požadovaný podíl účasti EGAP na dceřiné společnosti snížen na min. 30 % na základním kapitálu a EGAP se tak otevírá cesta k získání kapitálu případným prodejem části akcií Komerční úvěrové pojišťovny EGAP a spolupráci s některým z významných hráčů na trhu.

ČEB i EGAP hrají důležitou roli v české proexportní politice, která i do budoucna počítá s jejich širokým zapojením do podpory českého vývozu. Role těchto dvou institucí spočívá zejména v nabídce takových služeb exportérům, které nejsou za daných podmínek přijatelné pro soukromé bankovní instituce kvůli vyššímu riziku, delší splatnosti úvěru apod. Je nutné připomenout, že ČEB a EGAP poskytují služby i v rámci financování exportu do vyspělých ekonomik a jejich nabídky lze využít i pro vývoz např. do EU, Kanady nebo USA. Financování vývozu se státní podporou poskytuje ČEB v souladu s mezinárodními pravidly, jež jsou zakotvena v "Arrangement on Guidelines for Officially Supported Export Credits" (tzv. Konsenzus OECD). Tento konsenzus OECD byl zároveň převzat jako závazná norma Evropskou unií a financování vývozu se státní podporou poskytované ČEB a EGAP je tak jednou z oficiálně povolených forem státní podpory v rámci Evropské unie.

Petr Plavec
Advokátní kancelář Plavec

Jan Jírovec
České loděnice

Související